David Cronenberg ponownie wpełza pod skórę. W jego najnowszej okrutnej baśni o brudnej przyszłości zagubieni ludzie nie mają już kontroli nad własnym ciałem, a przeprowadzane publicznie operacje stają się artystycznym performansem. Można to też nazwać grą wstępną, bo zadawanie sobie cierpienia zamienia się nagle w miłosny gest. Żartobliwie zapożyczając tytuł swojego filmu z 1970 roku, Cronenberg po ośmiu latach przerwy wraca do wszystkiego, co kocha. Jednocześnie po raz pierwszy pokazuje, ile tak naprawdę kosztuje tworzenie sztuki, choć niezmiennie szuka czułości na śmietniku świata. Jego bohaterowie – w tym para artystów granych przez Viggo Mortensena i Léę Seydoux – zaglądają sobie nawzajem do wnętrza, bo wszystko inne już przecież widzieli. Wciąż pragną jednak prawdziwej bliskości. W zaskakująco melancholijnym filmie ból zastępuje przyjemność, chirurgia – seks, ale ludzka samotność pozostaje dokładnie taka sama jak kiedyś.
Legendarny reżyser urodzony w Kanadzie w 1943 roku, uwielbiany także przez nowohoryzontowych widzów. Za eXistenZ zdobył Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie, kontrowersyjny Crash przyniósł mu wyróżnienie jury w Cannes. Uważany za mistrza body horroru, od początku kariery wzbudza skrajne emocje, a w jego filmach seks miesza się z przemocą i technologią. W Zbrodniach przyszłości, okrzykniętych najbardziej skandalicznym filmem tegorocznego festiwalu w Cannes, zagrali m.in. Viggo Mortensen i Kristen Stewart.
1975 Dreszcze / Shivers
1981 Skanerzy / Scanners
1983 Wideodrom / Videodrome
1986 Mucha / The Fly
1991 Nagi lunch / Naked Lunch
1999 eXistenZ
2002 Pająk / Spider
2007 Wschodnie obietnice / Eastern Promises
2012 Cosmopolis