English

Kosowo w budowie

62’
Głębina dwa Odchodząc, śmierć nawet nie zamknęła nam oczu

Oto pięć pocztówek z pozdrowieniami z Kosowa, ułożonych tak, by ze sobą dialogowały. Kilka różnych perspektyw i pokoleń, głosy z zewnątrz i te z kraju, eseje, dokumenty, fabuły. Nostalgia, gorycz, czarny humor – i nieoczekiwanie odkryty wspólny wątek: dom. Ten przewożony z miejsca na miejsce na kasetach wideo. Nowe, puste domy zbudowane za pieniądze emigrantów, daremnie czekające na ich powrót. Apartamentowce stawiane na potęgę na przegniłych fundamentach, spychające w nędzę zatrudnianych na czarno robotników. Bezdomność grupki ping-pongistów, przenoszących z miejsca na miejsce swój stół i grupka uwięzionych w domu kobiet, którym nie przychodzi do głowy, że mogłyby ot tak, wyjść z przemocowych wzorców i relacji. Kinematografia Kosowa pracowicie konstruuje swoją tożsamość, stawia rusztowania pod nowe symbole i nową wyobraźnię, bierze się za rozbiórkę przestarzałych narracji. Oto kraj w budowie i kino w budowie w jednym zestawie – a raczej: cegiełce.

Pozdrowienia skądinąd

Greetings from an Elsewhere
Kosowo, Niemcy 2021 / 4’

Found footage, wizualne pocztówki pisane w latach 90. na VHS. Fragmenty nowego życia na obczyźnie podawane dalej, słane samolotami lub autobusami do Kosowa i obrazki odsyłane z kraju. Uściski na peronach, odjeżdżające auta, wesela i urodziny. Taniec i łzy: mnóstwo łez radości i rozpaczy. Powtarzalne sytuacje tworzą kroniki rozdartego życia, niepewności, trwania w zawieszeniu. Film Kryeziu powstał z materiałów VHS znalezionych w rodzinnych archiwach. Na zamówienie Autostrada Biennale w 2021 roku artystka zrealizowała pełnometrażową wersję filmu. 

reżyseria: Edona Kryeziu
scenariusz: Edona Kryeziu
zdjęcia: found footage
montaż: Edona Kryeziu
producent: Edona Kryeziu
właściciel praw: Edona Kryeziu
język: bez dialogu

Edona Kryeziu

Urodziła się w 1995 roku. Reżyserka filmowa i teatralna, dramaturżka, edukatorka, dziennikarka, kuratorka, artystka sztuk wizualnych. Przedmiotem jej transdyscyplinarnych działań są doświadczenia migracji, asymilacji, życia w diasporze. Mieszka pomiędzy Prisztiną i Berlinem.

Filmografia

2021 Pozdrowienia skądinąd / Greetings from an Elsewhere (short)

Pomiędzy

In Between / Në Mes
Kosowo 2019 / 13’

Wspaniale sfotografowany, bezbłędnie operujący wizualną metaforą, wypełniony czarnym humorem dokumentalny esej o kraju w budowie. Prosta konstrukcja kryje wielopiętrową opowieść, a bliźniacze jednorodzinne domy, seryjnie powstające na kosowskich wzgórzach, przechowują tylko tęsknotę, wyczekiwanie i złudzenie bliskości. Imponujących rozmiarów budynki służą za pomniki ekonomicznego sukcesu, ale i migracji o niewyobrażalnej skali. Moi bracia pracują w Niemczech. Moi synowie pracują w Szwajcarii – mówią stróże posiadłości i zarazem jedyni lokatorzy tych willowych miniosiedli. Karahoda filmuje ich na tle stojących w równych rządkach, świeżo wykończonych budynków, czekających na powrót córek, sióstr, synów i braci. Tylko czy oni kiedykolwiek tu wrócą?

reżyseria: Samir Karahoda
scenariusz: Samir Karahoda
zdjęcia: Samir Karahoda
montaż: Enis Saraçi
muzyka: Memli Kelmendi
producent: Eroll Bilibani
produkcja: SK Pictures
właściciel praw: Radiator Sales
język: albański

Samir Karahoda

Urodził się w 1977 roku. Reżyser, operator i scenarzysta, absolwent studiów fotograficznych w Stambule. Wykładowca. Współzałożyciel i kurator DokuFest – międzynarodowego festiwalu filmowego w Prizrenie. Jego debiut Pomiędzy był pierwszym kosowskim filmem pokazywanym na Berlinale. Krótkie metraże Karahody były prezentowane i nagradzane na najważniejszych światowych festiwalach (Cannes, Toronto, Clermond-Ferrand, Berlinale, Sundance, Sarajewo, Millenium Docs, Saloniki, Zagrzeb). 

Wybrana filmografia

2021 Bez miejsca / Pa vend / Displaced (short)

2019 Pomiędzy / Në Mes  / In Between (short)

Odchodząc, śmierć nawet nie zamknęła nam oczu

When It Left, Death Did Not Even Close Our Eyes
Kosowo 2020 / 13’

Rynek budowlany w Kosowie kwitnie – gdziekolwiek spojrzysz, powstają nowe budynki, a żurawie wyciągają swoje długie szyje. Kastrati interesują koszty gwałtownej urbanizacji i ekonomicznego przyspieszenia. Ekspresyjna, gniewna kamera reżyserki filmuje zniszczone ciężką praca twarze, słucha o pracy na czarno, wypadkach, utraconym zdrowiu. Inspirowany twórczością Roberta Bolaño esej nie poprzestaje na lśniących fasadach, lecz dociera do przegniłych fundamentów skorumpowanego systemu. 

reżyseria: Doruntina Kastrati
scenariusz: Doruntina Kastrati
zdjęcia: Leart Rama
montaż: Doruntina Kastrati
dźwięk: Dren Suldashi
produkcja: Katarzë Films Production
właściciel praw: Doruntina Kastrati
język: albański

Doruntina Kastrati

Urodziła się w 1991 roku. Kosowska artystka zajmująca się sztukami wizualnymi, laureatka Young Visual Artist Award 2014, przyznawanej przez kosowską Narodową Galerię Sztuki. Autorka rzeźb i instalacji, a także filmów eksperymentalnych. Zajmuje się procesami urbanizacji i ich kosztami społecznymi oraz sytuacją pracujących na budowach robotników. Mieszka w Prisztinie. 

Filmografia

2020 Odchodząc, śmierć nawet nie zamknęła nam oczu / When It Left, Death Did Not Even Close Our Eyes (short)

Bez miejsca

Displaced / Pa vend
Kosowo 2021 / 15’

Kiedyś będzie lepiej – przekonuje bohater nagrodzonego m.in. na Sundance, w Toronto i Sarajewie krótkiego metrażu Bez miejsca. Ale wraz z rozwojem historii perspektywa świetlanej przyszłości coraz bardziej się oddala. Zrealizowany z mistrzowskim wyczuciem absurdu docufiction Samira Karahody opowiada o dwóch ping-pongistach z Prizrenu, którzy próbują reaktywować lokalny klub. Tylko czy najzdolniejsza i pełna najlepszych chęci jednostka może odnieść zwycięstwo w rozgrywce z niewydolnym, skorumpowanym systemem, który nie jest w stanie zaoferować sportowcom nawet sali do treningów? Film Karahody to czarna komedia i polityczna diagnoza w jednym, ale także, w dalekim planie, egzystencjalna przypowieść o losach Kosowarów, symbolicznie i realnie szukających dla siebie miejsca na mapie.

reżyseria: Samir Karahoda
scenariusz: Samir Karahoda
zdjęcia: Samir Karahoda
montaż: Enis Saraçi
muzyka: Memli Kelmendi
obsada: Jeton Mazreku, Ermegan Kazazi, Rifat Rifati
producent: Eroll Bilibani
produkcja: SK Pictures
właściciel praw: Radiator Sales
język: albański, turecki

Samir Karahoda

Urodził się w 1977 roku. Reżyser, operator i scenarzysta, absolwent studiów fotograficznych w Stambule. Wykładowca. Współzałożyciel i kurator DokuFest – międzynarodowego festiwalu filmowego w Prizrenie. Jego debiut Pomiędzy był pierwszym kosowskim filmem pokazywanym na Berlinale. Krótkie metraże Karahody były prezentowane i nagradzane na najważniejszych światowych festiwalach (Cannes, Toronto, Clermond-Ferrand, Berlinale, Sundance, Sarajewo, Millenium Docs, Saloniki, Zagrzeb). 

Wybrana filmografia

2021 Bez miejsca / Pa vend / Displaced (short)

2019 Pomiędzy / Në Mes  / In Between (short)

Płot

Fence
Kosowo, Chorwacja, Francja 2018 / 14’

Trzy pokolenia kobiet w jednym ujęciu. Domowej krzątaninie towarzyszą pomruki starszych kobiet i wybuchy śmiechu młodych, szybko gaszone przez ich zapracowane matki. Opowieści i zwierzenia przechodzą w serię pretensji i awantur. Płot jest filmem o granicach kobiecej swobody ograniczonej do przydomowego podwórka. Bohaterki czarnej komedii Lendity Zeqiraj to zakładniczki patriarchatu, uczone znosić mężowską przemoc i pozwalać, by o ich życiu decydowali inni. Podczas gdy w salonie trwa międzypokoleniowa potyczka, syn jednej z kobiet podchodzi do płotu, zwabiony wizją beztroskiej włóczęgi z romskim chłopcem i jego psem.

reżyseria: Lendita Zeqiraj
scenariusz: Lendita Zeqiraj
zdjęcia: Sébastien Goepfert
obsada: Arti Lokaj, Rozafa Çelaj, Ilire Vinca, Adriana Matoshi, Timur Urçan
producent: Ron Dyens, Bujar Kabashi
produkcja: n’Art, Woof Films, Sacrebleu Productions
właściciel praw: Lendita Zeqiraj
język: albański

Lendita Zeqiraj

Urodziła się w 1972 roku. Reżyserka, scenarzystka, producentka, malarka, dokumentalistka. Studiowała sztuki piękne i filmoznawstwo w Prisztinie i w Paryżu, gdzie mieszkała przez dekadę. Realizatorka dokumentów telewizyjnych, autorka krótkich metraży pokazywanych na najważniejszych światowych festiwalach. Jej pełnometrażowy debiut Shpia e Agës miał światową premierę w Karlowych Warach. Siostra reżyserki Blerty Zeqiri. Mieszka w Prisztinie.

Filmografia

2004 Exit (short)

2011 We’re Not in Paradise (short)

2013 Balkon / Balkoni / Balcony (short)

2018 Płot / Gardhi / Fence (short)

2019 Shpia e Agës / Aga’s House