Młoda Teresa kocha Jezusa Chrystusa w sposób żarliwy, ale też zalotny, jak starszego chłopaka z sąsiedztwa. Sugestywnie grana przez Catherine Mouchet, wielbi go pełnią swojej roziskrzonej dziewczęcości. Uczucie to cechuje przy tym surowa, dojrzała powaga, która nakazuje bohaterce dołączyć do zakonu karmelitanek i spędzić w nim resztę życia. Ekranowa historia została oparta na losach XIX-wiecznej francuskiej świętej, Teresy z Lisieux. Czy oglądamy hagiografię, czy może dekonstrukcję hagiografii, w której wiara nabiera delikatnego odcienia perwersji? Film Alaina Cavaliera jest fascynująco niejednoznaczny. Jego ambiwalencja zarysowuje się już na poziomie stylu – ascetycznego, ale i zmysłowego, opartego na nieruchomych kadrach, które wyczyszczono ze zbędnych elementów i kunsztownie zakomponowano. Całość przypomina owoc niemożliwej współpracy między Robertem Bressonem a Peterem Greenawayem.
Francuski reżyser i scenarzysta. Urodził się w 1931 roku w Vendôme. Ukończył IDHEC, słynną szkołę filmową, w której kształcili się również Louis Malle, Alain Resnais i Andrzej Żuławski. W pełnym metrażu zadebiutował Pojedynkiem na wyspie. W kolejnych latach zrealizował m.in. Zawirowania serca, Dziwną podróż i Teresę. W dwóch ostatnich dekadach Cavalier tworzył głównie autobiograficzne dokumenty, spośród których na Nowych Horyzontach pokazaliśmy Filmowca (Konkurs Nowe Horyzonty, 5. NH) i Irène (Konkurs Nowe Horyzonty, 9. NH). Jego filmografię jak dotąd wieńczy Żyć i wiedzieć, że żyjesz (19. NH).
1962 Pojedynek na wyspie / Le combat dans l'île / Fire and Ice
1968 Zawirowania serca / La Chamade / Heartbeat
1981 Dziwna podróż / Un Étrange voyage
1986 Teresa / Thérese / Therese
2005 Filmowiec / Le filmeur (doc.)
2009 Irène (doc.)
2019 Żyć i wiedzieć, że żyjesz / Être vivant et le savoir / Living and Knowing You're Alive (doc.)