English

Trouble Every Day

Claire Denis
Francja, Niemcy, Japonia 2001 / 101’
Tranzystor Wspomnienia z Frontu Wschodniego

Zaliczany do nurtu Nowej Francuskiej Ekstremy, bodaj najbardziej kontrowersyjny film w dorobku Claire Denis. Na przemian brutalna i zmysłowa opowieść o relacji łączącej lekarza Shane’a Browna (Vincent Gallo) i tajemniczą Coré (Béatrice Dalle w szczycie swojej kariery aktorskiej). Gdy tych dwoje spotyka się po latach w Paryżu, ich dotychczasowe życie zostaje wywrócone do góry nogami. Dawna namiętność zostaje rozbudzona ze zdwojoną siłą, co pociąga za sobą daleko idące konsekwencje. Trouble Every Day to jedyna w swoim rodzaju mieszanka melodramatu z egzystencjalnym horrorem o wymykającym się spod kontroli pożądaniu. W filmie Denis gwałtowna namiętność, oprócz rozkoszy, sprowadza na bohaterów cierpienie znajdujące swój wyraz w zaskakująco sugestywnych scenach przemocy. O sile Trouble Every Day stanowią także przesiąknięte melancholią piosenki autorstwa – stale współpracującej z Denis – brytyjskiej grupy Tindersticks. Tytułowa ballada szybko stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów w dorobku grupy.

Mariusz Mikliński

Claire Denis

Francuska reżyserka i scenarzystka, jedna z najważniejszych autorek współczesnego kina. Filmowe szlify zdobywała, terminując u Rivette'a, Costy-Gavrasa, Jarmuscha i Wendersa. Już w debiutanckiej Czekoladzie (1988) sięgnęła po tematykę konfliktów międzyrasowych i międzykulturowych – szczególnie jej bliską ze względu na dzieciństwo, które jako córka kolonialnego urzędnika spędziła w Afryce. Problem kolonializmu oraz nierówności w dostępie do dóbr i edukacji stał się jednym z lejtmotywów jej twórczości (którą napędzały także ideały paryskiego maja ’68). Dało to wyraz najmocniej w Pięknej pracy (1999) z Denisem Lavantem i  Białej Afryce z Isabelle Huppert (2009). Portretując ojczyznę, Denis wyczulona jest na problemy społeczne, choćby sytuację imigrantów, jak w Nie mogę spać (1994), frustrację pracowników sektora publicznego w Piątkowej nocy (2002) czy stosunki rodzinne w Intruzie (2004). Interesuje się także sferą seksualną człowieka, co udowodniła w Głodzie miłości (2001) z Béatrice Dalle, jedną z jej ulubionych aktorek. W swoich filmach obsadza też często Isaacha de Bankolé czy Grégoire’a Colina. Stale współpracuje z operatorką Agnès Godard, którą poznała w latach 70. w paryskiej szkole La Fémis, gdzie obecnie wykłada reżyserię filmową. Jej twórczość – jak dowodzi dokument Więcej niż Bergman Jane Magnusson i Hyneka Pallasa (2013) – ceniona była przez samego Ingmara Bergmana.

Wybrana filmografia

1988 Czekolada / Chocolat / Chocolate

1999 Piękna praca / Beau travail / Good Work

2004 Intruz / L’intrus / The intruder

2008 35 kieliszków rumu / 35 rhums / 35 Shots of Rum

2009 Biała Afryka / White Material

2013 Les salauds / Bastards

2018 High Life 

Twórcy

reżyseria Claire Denis
scenariusz Claire Denis, Jean-Pol Fargeau
zdjęcia Agnès Godard
montaż Nelly Quettier
muzyka Tindersticks
obsada Vincent Gallo, Béatrice Dalle, Tricia Vessey, Alex Descas, Florence Loiret Caille
producent Georges Benayoun, Philippe Liégeois, Jean-Michel Rey
produkcja ARTE, Arte France Cinéma, Canal+, Centre National du Cinéma et de L'image Animée (CNC), Dacia Films, Iris Group, Kinetique, Messaouda Films, Rézo Films, Rézo Productions, Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF)
właściciel praw Wild Bunch
język francuski, angielski