Mad Max w stylu slow cinema. Płonąca ziemia przenosi nas na dwie i pół godziny do Brazylii, gdzie śledzimy losy sióstr Chitary i Léi. To liderki żeńskiego gangu, który zajmuje się sprzedażą kradzionej benzyny w jednej z największych faweli na kontynencie południowoamerykańskim – w Sol Nascente na przedmieściach Brasílii. Siostry agitują też politycznie, tańczą na imprezach i prowadzą ze sobą długie rozmowy. Depcze im jednak po piętach policja, skandująca patriotyczno-religijne hasła. Atrakcyjna wizualnie konwencja, rozpięta między science fiction a westernem, stanowi tylko pretekst, by poznać całkiem realny świat kobiet z dzielnicy nędzy i posłuchać ich historii. O rodzinach rozdzielonych przez biedę i przemoc. O świecie przestępczym, który zapewniając łatwe pieniądze, wciąga i pogrąża. O systemie, w którym trafia się z faweli do więzienia – i z powrotem. Twórcy osiągają efekt autentyczności dzięki obsadzeniu naturszczyków w głównych rolach, a także za sprawą samego Sol Nascente, gdzie kręcono film – także w czasie protestów przeciwko polityce prezydenta Jaira Bolsonaro.
Urodził się w 1970 roku w Brasílii. Przez dziesięć lat zawodowo grał w piłkę nożną. Następnie ukończył studia filmowe i od 2005 roku zajmuje się reżyserią filmów analizujących sytuację społeczno-polityczną Brazylii. W 2017 roku stworzył dystopijny dramat Era uma vez Brasília, który pokazano m.in. na festiwalu w Locarno. Jego najnowszy film, zrealizowany wraz z Joaną Pimentą, miał premierę w sekcji Forum tegorocznego Berlinale.
2008 Fora de Campo
2011 A cidade é uma só? / Is the City Only One?
2014 Branco Sai, Preto Fica / White Out, Black In
2017 Era uma vez Brasília / Once There Was Brasília
2022 Płonąca ziemia / Mato seco em chamas / Dry Ground Burning (co-dir.)
Urodzona w 1986 roku portugalska reżyserka, scenarzystka i operatorka. Studiowała na Harvardzie, gdzie dziś wykłada i kręci filmy w ramach Sensory Ethnography Lab – eksperymentalnego laboratorium badającego za pomocą różnych mediów zagadnienia z dziedziny etnografii. Jej poprzedni, krótkometrażowy film Um campo de aviação (2016) pokazano w Locarno, a najnowszy, stworzony z Adirleyem Queirósem – w Berlinie.
2014 As figuras gravadas na faca com a seiva das bananeiras / The Figures Carved into the Knife by the Sap of the Banana Trees (short)
2016 Um campo de aviação / An Aviation Field (short)
2022 Płonąca ziemia / Mato seco em chamas / Dry Ground Burning (co-dir.)