Rhayne Vermette, autorka impresyjnego, nakręconego kamerą 16 mm portretu Manitoby, skłania widzów do skupienia uwagi na materialnej naturze filmowego medium. W Ste. Anne, najlepszym kanadyjskim filmie na festiwalu w Toronto, debiutująca w pełnym metrażu Kanadyjka zagrała główną rolę – kobiety powracającej na łono rodziny po kilku latach niewyjaśnionej nieobecności. Jej przyjazd rujnuje spokój brata, który wraz z żoną opiekował się jej porzuconą córką. Opowiadając o życiu matriarchalnej, zatopionej w mitologii społeczności, w której żyłach płynie indiańska krew, Vermette dekonstruuje tradycyjną narrację. Następujące po sobie obrazy układają się raczej w strumień świadomości nieokreślonego bliżej obserwatora niż w fabułę, która jednak w filmie istnieje. Zbierane po drodze tropy, budujące atmosferę niedopowiedzenia, doprowadzą do dramatycznej kulminacji. Film – jak określa go sama reżyserka – jest jej osobistym listem miłosnym do rodzinnych stron. Wystąpili w nim naturszczycy, przyjaciele i rodzina, nadając mu ton dokumentalnej szczerości.
Urodziła się w 1982 roku w Notre Dame de Lourdes (Manitoba, Kanada). Studiowała architekturę i literaturę, pracuje jako artystka i filmowiec. Ste. Anne to jej pełnometrażowy debiut, który był poprzedzony realizacją kilku eksperymentalnych krótkich metraży, w większości nakręconych na taśmie 16 mm.
2012 Tricks Are for Kiddo (short)
2012 Tudor Village: A One Shot Deal (short)
2013 Black Rectangle (short)
2014 Rob What (short)
2016 Les châssis de Lourdes (short)
2017 Domus (short)
2021 Ste.Anne