English

Nana

Kamila Andini
Before, Now & Then
Indonezja 2022 / 103’
Brainwashed: seks, kamera, władza Niewierna

Oglądając indonezyjską Nanę, nie sposób nie pomyśleć o Scenie zbrodni z 2012 roku. Film Kamili Andini (Widzialne i niewidzialne, 18. NH), podobnie jak wstrząsający dokument Joshuy Oppenheimera, opisuje traumatyczne wydarzenia z indonezyjskiej historii najnowszej, ale sięga w przeszłość nieco dalej. Podczas gdy Scena zbrodni skupiała się na perspektywie zaślepionych propagandą sprawców ludobójstwa z lat 60., Nana oddaje głos ocalonym z krwawej wojny o niepodległość Indonezji, która miała miejsce kilkanaście lat wcześniej. Tytułowa bohaterka to elegancka, atrakcyjna kobieta, która sprawia wrażenie, jakby zdążyła zapomnieć o traumatycznych okolicznościach, jakie doprowadziły do śmierci jej ojca i syna. Prowadząca dostatnie, lecz puste życie Nana coraz częściej bywa jednak nawiedzana przez wspomnienia z mrocznej przeszłości. Choć bohaterka nie może liczyć na zrozumienie otoczenia i pogrąża się przez to w melancholii, nieoczekiwane spotkanie przynosi jej szansę wyrwania się z marazmu. Nagrodzony na tegorocznym Berlinale film Andini imponuje subtelnością, z jaką zagłębia się w meandry kruchej psychiki. Podporządkowana temu celowi, wysmakowana warstwa formalna nie bez powodu wzbudziła wśród krytyków skojarzenia z późnymi dziełami Wonga Kar Waia.

Piotr Czerkawski

nagrody

MFF w Berlinie 2022 – najlepszy występ drugoplanowy

Kamila Andini

Urodzona w 1986 roku w Dżakarcie. Reżyserka, scenarzystka i producentka filmowa. Najstarsza córka reżysera Garina Nugroho. Dawniej interesowała się głównie fotografią, jednak z czasem zaczęła marzyć o karierze filmowej. Pierwsze doświadczenia reżyserskie zdobyła jako twórczyni teledysków i filmów dokumentalnych. W 2009 roku zrealizowała swój pełnometrażowy debiut fabularny The Mirror Never Lies, za który otrzymała wiele nagród w kraju i za granicą. W 2018 roku na Nowych Horyzontach prezentowany był jej nagradzany dramat o dziecięcej żałobie Widzialne i niewidzialneNana to piąty pełny metraż w jej reżyserskim dorobku. 

Filmografia

2011 Laut Bercermin / The Mirror Never Lies

2017 Widzialne i niewidzialne / Sekala Niskala / The Seen and Unseen

2019 Angel Sign

2021 Yuni

2022 Nana / Nana / Before, Now and Then

Twórcy

reżyseria Kamila Andini
scenariusz Kamila Andini (based on the novel by Ahda Imran)
zdjęcia Batara Goempar
montaż Ahmad Fesdi Anggoro
muzyka Ricky Lionardi
obsada Happy Salma, Laura Basuki, Arswendy Bening Swara, Ibnu Jamil, Rieke Diah Pitaloka
producent Suma Adiwinata, Gita Fara, Ifa Isfansyah
produkcja Fourcoulours Films, Titimangsa Foundation
właściciel praw Wild Bunch/Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
polski dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
język indonezyjski