Mężczyzna (Pierre Léon) i kobieta (Rita Durão), niegdyś kochankowie, dziś tylko przyjaciele. Choć skupiają się na erudycyjnych rozmowach o muzyce klasycznej, oboje wiedzą, że chodzi o coś jeszcze. Atmosfera z każdą chwilą robi się coraz bardziej gęsta, a pojedynek na kwieciste frazy i błyskotliwe interpretacje staje się elementem erotycznej gry. Brzmi, jakbyśmy skądś to wszystko znali? I słusznie – podobne tony wielokrotnie pobrzmiewały w twórczości Érica Rohmera – autora sztuki teatralnej stanowiącej pierwowzór Kegelstatt Trio. Reżyserka Rita Azevedo Gomes udowadnia, że wzorem francuskiego mistrza doskonale potrafi kreować na ekranie napięcie między intelektualizmem a zmysłowością. Bodaj najważniejsza autorka współczesnego kina portugalskiego zdecydowanie wykracza jednak poza naśladowanie stylu pioniera Nowej Fali. W ujęciu Gomes Rohmerowski tekst zostaje pomysłowo uzupełniony o warstwę autotematyczną, która pozwala zbudować kolejne piętro interpretacyjne w i tak już bogatym w znaczenia filmie.
Urodzona w 1952 roku reżyserka i scenarzystka, jedna z najważniejszych autorek współczesnego kina portugalskiego. Już w młodości wykazywała się wszechstronnymi uzdolnieniami, zdobywając doświadczenie na polu malarstwa, grafiki, opery, teatru i kina. Pierwsze szlify reżyserskie zdobywała jako asystentka mistrzów portugalskiego kina, na czele z Manoelem de Oliveirą. Swój pełnometrażowy debiut zrealizowała w 1990 roku. Jej filmy były pokazywane na najważniejszych światowych festiwalach, m.in. w Berlinie, Locarno czy Mar del Plata.
1990 O Som da Terra a Tremer / The Sound of the Earth Shaking
2001 Frágil Como o Mundo / Fragile as the World
2003 Altar
2007 A 15ª Pedra: Manoel de Oliveira e João Bénard da Costa em Conversa / The 15th Stone: Manoel de Oliveira and João Bénard da Costa in Conversation
2011 A Vingança de Uma Mulher / A Woman’s Revenge
2016 Correspondências / Correspondences
2018 A Portuguesa / The Portuguese Woman
2022 Kegelstatt Trio / O trio em mi bemol / The Kegelstatt Trio