Z kamerą wśród artystów. W swoim debiucie kinowym Agnieszka Holland tworzy wnikliwy i bezwzględny portret pracowników prowincjonalnego teatru. Zagląda do garderoby, bufetu i toalety, zarysowuje środowiskową hierarchię, obnaża niekompetencję, cynizm i desperację. Na pierwszy plan wysuwa się Krzysztof, lokalny gwiazdor, który pragnie czegoś więcej niż grywania w trzecioligowych przedstawieniach. Tymczasem młody reżyser, z którym aktor obecnie pracuje nad wystawieniem Wyzwolenia Wyspiańskiego, okazuje się beztalenciem i ignorantem. Krzysztof jest coraz bardziej sfrustrowany. Na domiar złego rozpada się jego małżeństwo z Anią, aktorką w teatrze lalkowym. Bohater stopniowo zbliża się do kresu wytrzymałości. Czy strzelba, którą w pierwszej scenie wiesza na ścianie, wypali w finale? Teatr w teatrze i teatr w filmie – te dwie konwencje zastosowane przez reżyserkę okazały się zaskakująco świeże, a tekst Wyspiańskiego – aktualny – pisał o filmie Adam Wyżyński.
Urodzona w 1948 roku w Warszawie reżyserka i scenarzystka filmowa. Jedna z czołowych postaci europejskiego i światowego kina. Na początku kariery była zaliczana do twórców kina moralnego niepokoju. Oprócz filmów realizuje także seriale (m.in. House of Cards, The Wire i Treme). Laureatka Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie (za Pokot z 2017 roku) i wielu innych prestiżowych nagród filmowych. Od stycznia 2014 roku jest przewodniczącą zarządu Europejskiej Akademii Filmowej w Berlinie.
1981 Kobieta samotna / A Lonely Woman
1990 Europa, Europa
1995 Całkowite zaćmienie / Total Eclipse
2002 Julia wraca do domu / Julie Walking Home
2011 W ciemności / In Darkness