Ugniatanie, klepanie, modelowanie, mieszanie, polerowanie – prawdziwa ręczna robota w materii i ogniu. W efekcie powstaje rzeźba. Brązowy pies zaprojektowany przez Velasco Vitalego. Założona w 1913 roku Fonderia Artistica Battaglia w Mediolanie jest jedną z najstarszych odlewni brązu we Włoszech, gdzie nadal używa się opracowanej w starożytności techniki rzeźbiarskiej „na tracony wosk”. Przez wieki stosowano ją przy wytwarzaniu zarówno małych, skomplikowanych form – na przykład biżuterii – jak i wielkich pomników. Metoda ta nie wymaga zaawansowanej techniki, choć jest bardzo czasochłonna. Najpierw tworzy się w bryle wosku przedmiot, następnie zalewa go masą gipsową. Formę suszy się i wypala, przy czym wosk jest z niej wytapiany, a na jego miejsce wlewa się rozgrzany metal. Dokument Francesco Clericiego pokazuje ten skomplikowany proces oraz zapisaną w pamięci ciała – w gestach rzemieślników – historię tej sztuki.
Magister historii sztuki. Dyplom uzyskał na Uniwersytecie Mediolańskim. Od 2003 uczy języka filmowego i prowadzi warsztaty filmowe dla dzieci. Pracuje również jako kierownik projektów artysty Velasco Vitalego. W 2012 wydał książkę 24 fotogrammi: storia aneddotica del cinema (24 Frames: the Anecdotal History of Cinema). Ręczna robota jest jego pełnometrażowym debiutem.
2015 Ręczna robota / Il gesto delle mani / Hand Gestures