Słońce nad festiwalową półkulą Nowych Horyzontów zaszło, ale już za niecałe dwa miesiące wzniesie się ponownie nad American Film Festival. 8 listopada rozpoczniemy 13. edycję festiwalu, w ramach którego zaprezentujemy najlepsze i najnowsze kino niezależne ze Stanów, kultowe klasyki, ale też filmy z wielkich wytwórni, na których swój autorski stempel odcisnęły wybitne reżyserki i reżyserzy.
Nie chcemy trzymać Was dłużej w niepewności: oto najważniejsze informacje na temat nadchodzącego festiwalu i sneak peek z tegorocznego programu.
American Film Festival po raz trzeci przyjmie formę hybrydową: od 8 do 13 listopada zapraszamy na stacjonarną część wydarzenia we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty, z kolei o tydzień dłużej – do 20 listopada – będzie można oglądać wybrane festiwalowe filmy online (za pośrednictwem platformy Nowe Horyzonty VOD). 27 września o godz. 12:00, poprzez stronę americanfilmfestival.pl, rozpocznie się sprzedaż karnetów i akredytacji na stacjonarną część AFF-u. Miesiąc później, 27 października, opublikujemy pełny program festiwalu i rozpoczniemy sprzedaż pojedynczych biletów oraz dostępów (w tym pakietów) na seanse online.
Już w przyszłym tygodniu, 22 września, rozpocznie się nabór na wolontariat.
Kpił z jej megalomanii, przywar, stereotypów i pozerstwa. Jako jeden z pierwszych reżyserów zajrzał za fasadę Ameryki napędzanej opowieścią o american dream i strącił z piedestału sztucznie pompowane mity (wciąż młodego) państwa. Choć bezlitośnie obśmiewał wady, potrafił także zachwycać się połyskującym, kolorowym urokiem Stanów, a opowiadane przez niego historie pełne są błyskotliwego i ostrego jak brzytwa humoru. W ramach tegorocznego American Film Festival zapraszamy na pierwszą część dwuletniego projektu – przeglądu filmów jednego z najwybitniejszych reżyserów w historii kina, Roberta Altmana.
Najpierw skoncentrujemy się na dziełach, w których Altman za cel swych analiz obrał Stany Zjednoczone. W programie retrospektywy znajdzie się m.in. legendarne Nashville (1975), które w rankingu krytyków zostało uznane za najwybitniejszy film w całej dekadzie lat 70. Nashville to kronika kilku dni poprzedzających wiec wyborczy w stolicy muzyki country, która staje się punktem wyjścia do opowieści o mitomanii, tęsknocie za sławą, kiczu i instrumentalnym wykorzystywaniu gwiazd i show-biznesu do celów politycznych. O kolejnych tytułach z retrospektywy będziemy informować wkrótce.
„Cinema is young! Cinema is always beginning! Always beginning!” – ten radosny okrzyk Jonasa Mekasa jest dobrze znany uczestniczkom i uczestnikom zakończonej niedawno edycji festiwalu Nowe Horyzonty. W tym roku wypada 100-lecie urodzin litewsko-amerykańskiego króla awangardy, znakomitego reżysera i wielkiego kinofila. Twórczości Mekasa została poświęcona szeroka, nowohoryzontowa retrospektywa, której krótka zapowiedź pojawiła się już podczas ubiegłorocznego American Film Festival. Duch Mekasa towarzyszyć będzie również 13. odsłonie AFF-u, tym razem za sprawą pokazów Fragments of Paradise w reżyserii KD Davison, filmu nagrodzonego jako najlepszy dokument w sekcji Cinema Classici na festiwalu w Wenecji.
Jak zaznacza Ula Śniegowska, dyrektorka American Film Festival, „Fragments of Paradise jest idealnym podsumowaniem naszej skupionej na wątkach biograficznych retrospektywy, bo w dużym stopniu odnosi się do Mekasa jako ojca i męża, a KD Davison zawiera w swoim filmie m.in. wywiady z gościem Horyzontów Sebastianem Mekasem, czy fotografką Hollis Melton, byłą żoną reżysera, nieznaną dotąd bliżej nawet badaczom twórczości Jonasa. We Fragments… usłyszymy także głosy jeszcze żyjących współtwórców nowojorskiej awangardy, np. Flo i Kena Jacobsów oraz innych artystek i artystów, którzy wspominają Mekasa, m.in.: Martina Scorsese, Jima Jarmuscha, Mariny Abramović oraz Johna Watersa”.
Nie chcesz przegapić żadnych informacji o tegorocznym festiwalu? Zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter American Film Festival