English

Pięcioro wspaniałych. Kolejne klasyki na Nowych Horyzontach VOD

11/10/24
Mały Budda, reż. Bernardo Bertolucci
Krótki film, długa historia. O kontekstach „Dahomeju” Mati Diop Pokaz premierowy „Dahomeju” i spotkanie z dr Magdaleną Wróblewską

W ubiegłym tygodniu zaprosiliśmy Was do romantycznego świata Pedro Almodóvara, pełnego szaleństw czy poruszeń serc – i jest to świat, który może wciągnąć na długie godziny. Mamy jednak dobrą wiadomość dla tych, którzy i które lubią serwować sobie płodozmian, a seanse filmów jednego twórcy przeplatać czymś zupełnie z innego bieguna. Dziś na Nowych Horyzontach VOD wylądowały kolejne skarby europejskiego kina, które wzbogacą Wielką kolekcję klasyki filmowej.

Od legendarnej włoskiej opowieści o braciach próbujących wyrwać się z powojennego marazmu, przez szaloną wizję w wydaniu enfant terrible polskiego kina, po wstrząsającą historię rozgrywającą się na przestrzeni lat – będzie co oglądać w zbliżających się miesiącach.

Na platformie można oglądać już (prosimy o werble!):

  • Rocco i jego bracia (Rocco e i suoi fratelli, 1960), reż. Luchino Visconti
  • Opętanie (Possesion, 1981), reż. Andrzej Żuławski
  • Olivier, Olivier (1992), reż. Agnieszka Holland
  • Mały Budda (Little Buddha, 1993), reż. Bernardo Bertolucci
  • Ósmy dzień (Le huitième jour, 1996), reż. Jaco Van Dormael

Tych pięć klasyków polskiego kina można oglądać na NH VOD dzięki współpracy platform z Czech (KVIFF.TV), Węgier (Cinego), Rumunii (TIFF Unlimited) oraz Polski.

Rocco i jego bracia, czyli Alain Delon wiecznie żywy

Jeden z najgłośniejszych filmów Luchina Viscontiego, w którym neorealistyczne korzenie reżysera spotykają się z zamiłowaniem do epickich sag rodzinnych.

Włochy, początek lat sześćdziesiątych, czas boomu ekonomicznego i masowej migracji ludności z południa na uprzemysłowioną północ kraju. Właśnie w tym kierunku podąża także pochodząca z Lukanii rodzina Parondich, która postanawia poszukać szczęścia w Mediolanie. Niestety, rzekoma ziemia obiecana bardzo szybko odsłania swoje bezlitosne oblicze, a więzi łączące nieprzystosowanych do życia w miejskiej dżungli bohaterów zaczynają ulegać stopniowemu rozpadowi. Jedyną osobą zdolną powstrzymać ten proces wydaje się Rocco (wspaniały Alain Delon), który dla dobra bliskich musiałby jednak poświęcić własne szczęście.

Opętanie albo kobieta na skraju

Film skandalizujący, kultowy, do dziś wywołujący na zmianę gęsią skórkę i podziw, ale także dyskusję na temat przekraczania granic w kinie.

Berlin Zachodni w okresie Zimnej wojny. Mark (Sam Neill) i Anna (legendarna rola Isabelle Adjani) przechodzą małżeński kryzys spowodowany długotrwałą nieobecnością mężczyzny i romansem kobiety. Kobieta zaniedbuje ich wspólne dziecko i popada w coraz bardziej skrajne emocjonalne stany, które utrudniają porozumienie. Mark próbuje dowiedzieć się, co jest przyczyną dziwnego zachowania swojej żony i ratować ich związek. Sytuacja komplikuje się, kiedy poznaje Helen – do złudzenia przypominającą jego żonę.

Olivier, Olivier – gdzie jesteś?

Zaskakujące na wielu poziomach małe arcydzieło Agnieszki Holland. W Olivier, Olivier kameralny dramat spotyka się ze współczesną baśnią, a realistyczna konwencja zostaje nieoczekiwanie wzbogacona o elementy metafizyki. Inspirowana autentycznymi wydarzeniami historia zaczyna się jak jedna z wielu opowieści o kryzysie w rodzinie. Kością niezgody pomiędzy małżeństwem Duvalów pozostaje stosunek do dziewięcioletniego synka – tytułowego Oliviera. Wrażliwy, nieśmiały chłopiec jest jednocześnie oczkiem w głowie nadopiekuńczej matki i powodem do wstydu dla apodyktycznego ojca. Napięcia między Duvalami sięgają zenitu, gdy pewnego dnia Olivier znika bez śladu.

Mały Budda, czyli w poszukiwaniu mnicha

Film włoskiej legendy, Bernarda Bertolucciego, ze znakomitą muzyką zmarłego niedawno Ryuichiego Sakamoto i z Keanu Reevsem w roli księcia Siddharthy, założyciela buddyzmu.

Buddyjscy mnisi poszukują reinkarnacji ich zmarłego przed dziesięcioma laty nauczyciela Lamy Dorje. Poszukiwania prowadzą do Seattle, gdzie razem ze swoimi rodzicami mieszka Jesse Conrad. W tym samym czasie w Kathmandu i Indiach ujawnia się dwoje kolejnych Lama Dorje. Troje dzieci zaproszonych zostaje do klasztoru u stóp Himalajów, gdzie poddane zostaną identyfikacji.

Ósmy dzień, czyli alternatywna wizja Ewangelii

Ósmy dzień rozpoczyna się od monologu, w którym główny bohater, Georges (Pascal Duquenne, aktor z trisomią 21. chromosomu), stwierdza, że pierwszego dnia Bóg stworzył słońce, trzeciego płyty CD, a czwartego telewizję. Ósmego dnia stworzył zaś Georges’a „i wiedział, że to było dobre”. Niezłe notowania u Najwyższego nie pomagają jednak mężczyźnie, by rozkochać w sobie zaprzyjaźnioną baletnicę. Być może chodzi o to, że dziewczyna jest fanką Johnny’ego Hallidaya, ale Georges podejrzewa ze smutkiem, że ważny argument stanowi także trapiąca go niepełnosprawność. Smutek i egzystencjalne rozczarowanie okazuje się spoiwem, które nieoczekiwanie łączy mężczyznę z przypadkowo poznanym Harrym (Daniel Auteuil) – zgorzkniałym biznesmenem ze zrujnowanym życiem rodzinnym.

 

Zestaw jest częścią Wielkiej kolekcji filmowej klasyki na platformie Nowe Horyzonty VOD, w ramach której można oglądać dzieła Pedro Almodóvara, Agnès Vardy, Michaela Hanekego, Érica Rohmera, Oliviera Assayasa, Jeana Eustacha, Claire Denis, Ingmara Bergmana, Chantal Akerman oraz innych mistrzyń i mistrzów europejskiego kina. Wszystkie filmy można oglądać w ramach pakietów (15 lub 30 filmów) oraz w ramach pojedynczego dostępu.


czytaj także
Dystrybucja Nowe horyzonty strachu, czyli „Nieumarli”. Zobacz oficjalny zwiastun filmu 7/10/24
Nowe Horyzonty VOD Ostrożnie, pożądanie! 10 filmów Pedro Almodóvara trafia na NH VOD 6/10/24
Branża Jak pracować z muzyką w filmie? Webinar No Problemo Music i NH 18/10/24
Dystrybucja Porozmawiajmy o „Bestii”. Październikowe pokazy i spotkania wokół filmu 3/10/24

Newsletter

OK