Wiemy, że kochacie tę sekcję na zabój. Nic dziwnego: tutaj dzieją się prawdziwe cuda, łączą rzeczy teoretycznie nieprzystawalne, a twórcy z uśmiechem na ustach palą podręczniki z zasadami klasycznego kina. My również wyznajemy miłość Nocnemu Szaleństwu i ogłoszenia programowe zaczynamy z wysokiego C: highlightem sekcji będzie Together Michaela Shanksa – wizjonerski horror, który zachwyci fanów Substancji i dzieł Cronenberga.
Together to przysłowiowe trzęsienie ziemi, po którym napięcie będzie rosło jeszcze mocniej. Przed Wami potężna dawka kina łamiącego schematy i robiącego krwawy koktajl z gatunków. W programie ponadto m.in.: mordercze jednorożce, szpiedzy na francuskiej riwierze, zbrodnia na brytyjskim bezdrożu oraz podróż do ekstatycznych najntisów w Rumunii. Wszystko zobaczycie podczas 25. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego BNP Paribas Nowe Horyzonty (17-27 lipca we Wrocławiu, do 3 sierpnia online).
Przepustka do Nocnego Szaleństwa? To oczywiście festiwalowy karnet, który możecie kupić ze specjalną zniżką dzięki karcie filmowej Visa od BNP Paribas.
Dziś zaostrzamy apetyt i prezentujemy część programu Nocnego Szaleństwa. W trakcie festiwalu zobaczycie m.in.: przebój festiwalu Sundance, kolejną perłę w koronie nowej fali body horrorów – Together Michaela Shanksa, z Dave’m Franco i Alison Brie w roli pary, która zaczyna stawać się dosłownie nierozłączna (dystrybucja w Polsce: Monolith Films); krwawą anty-baśń Śmierć jednorożca Alexa Scharfmana – gdzie Paul Rudd i Jenna Ortega ponownie udowadniają, jak potrafią bawić się swoim wizerunkiem Hollywoodzkich gwiazd; ukłon w stronę kultowych produkcji z nurtu Eurospy – Błysk diamentu śmierci Hélène Cattet i Brunona Forzaniego – z ducha seventiesowy, najlepszy film o Bondzie bez udziału Bonda (dystrybucja w Polsce: Velvet Spoon); przypominające Locke’a na sterydach, mroczne Hallow Road Babaka Anvariego – aktorskie tour de force Rosamund Pike i Matthew Rhysa oraz wspomniane we wcześniejszym ogłoszeniu Osiem pocztówek z Utopii Radu Jude – fascynująca podróż przez audiowizualne śmieci, jakie pozostawił po sobie świat rumuńskiej reklamy z czasów transformacji ustrojowej.
Przebój tegorocznego festiwalu Sundance spod znaku kultowej już Substancji. Together mógłby wyjść spod ręki Davida Cronenberga, gdyby ten miał więcej poczucia humoru. Zakochani Millie i Tim wprowadzają się do pięknego domu w idyllicznej małej miejscowości. Wszystko wskazuje na to, że tu ich uczucie będzie mogło w pełni rozkwitnąć. Jednak na skutek pewnego pozornie drobnego incydentu wszystko, co ich łączy zaczyna przybierać niepokojącą formę. Ich związek, ich życie, ich fizyczność wkrótce ulegną przerażającej transformacji.
Śmieszno-straszny film debiutującego Alexa Scharfmana to ostateczne pożegnanie z dziecięcym wspomnieniem o My Little Pony: jednorożce nie czekają już na to, żeby ktoś rozczesywał im tęczowe grzywy. Są wściekłe, żądne brutalnej zemsty i, szczerze mówiąc, mają swoje powody. Kiedy pochłonięty pracą ojciec i jego nastoletnia córka przypadkiem potrącają jednego z nich, szybko przekonują się, że plotki o nadzwyczajnej mocy wcale nie są przesadzone. Niestety, jak udowadniał już Spielberg w Parku jurajskim, chciwi ludzie zawsze posuną się zbyt daleko (opis: Marta Bałaga).
W klimatycznym hotelu na malowniczej Riwierze Francuskiej spędza emeryturę wystrojony w biały garnitur John. Jedno spojrzenie na skąpane w morskiej pianie ciało młodej kobiety i wspomnienia zawodowej przeszłości powracają. Hélène Cattet i Bruno Forzani (Amer – 10. NH; Niech ciała się opalają – 18. NH), mistrzowie postmodernistycznych hołdów dla giallo, nawiązują tu do bondowskiej ikonografii, pulpowych klasyków, a duchowo blisko im do kina Alaina Resnais’go. Zapewniają intensywne doświadczenie audiowizualne, w którym nie brak charakterystycznych znaków ich twórczości jak dynamiczny montaż, gra krzykliwymi barwami czy zmyślnie użyty split screen (opis: Julia Palmowska).
W nocy wszystkie dźwięki wydają się głośniejsze, a co dopiero późny telefon od córki, która po rodzinnej awanturze spowodowała wypadek samochodowy. „Ofiara jeszcze oddycha”– przyznaje. Jej rodzice wyruszają w niekończącą się drogę w ciemność, próbując pomóc swojemu dziecku, jednocześnie nie będąc w stanie uwierzyć w jej kłamstwa. Czy powinna przyznać się do winy? W swoim minimalistycznym thrillerze reżyser Babak Anvari siedzi tuż obok, nie opuszczając pędzącego samochodu. Przysłuchując się coraz bardziej bolesnej rozmowie i wzajemnym wyrzutom.
Partnerem sekcji jest Portal Immersja – znajdziecie tam zapowiedzi, recenzje, a w trakcie festiwalu również wywiady z twórcami.
Na 25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy BNP Paribas Nowe Horyzonty we Wrocławiu zapraszamy w dniach 17-27 lipca, zaś o tydzień dłużej, do 3 sierpnia, festiwal będzie można zaprosić do swojego domu – za sprawą jego wirtualnej odsłony. Pełny program wydarzenia ogłosimy 1 lipca.