Jesień to nie tylko czas mroku i strachu. Gdy świat zwalnia tempo, pojawia się miejsce na refleksje. Tę przestrzeń chętnie przejmie Mati Diop, proponując film o niewygodnej historii, która dziś odbija się czkawką. Co jest fundamentem kultury? Czy można ograbić naród z jego ducha? Jak wyzwolić się z wpływów języka i kultury dawnego kolonizatora? Te pytania stawia Dahomej, który od dziś możecie oglądać w polskich kinach.
To film krótki, ale na długo wgryzający się w myśli. Chętnie pomożemy Wam je poukładać – zapraszamy do posłuchania Podcastu Nowych Horyzontów poświęconego kontekstom, na które Dahomej nieuchronnie nas otwiera. Z Magdą Lipską, kuratorką Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, rozmawiamy o roli muzeów i galerii (a tym samym o ich odpowiedzialności), historii pozyskiwania dzieł sztuki w Europie i politycznych konsekwencjach pozornie niepolitycznych wyborów.
Wiele z pytań zadanych w filmie Mati Diop nie ma jednoznacznych odpowiedzi – ale ich poszukiwanie wydaje się dziś tym ważniejsze. Po seansie kwestie restytucji i kolonialnej Europy piętrzą się jak muzealne zasoby, toteż zachęcamy by posłuchać ekspertów na żywo – wrocławian i wrocławianki zapraszamy na wyjątkowe spotkanie – już dziś o 19:15 w Kinie Nowe Horyzonty gościem Tomasza Raczkowskiego będzie dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Berlinale Dahomej to opowieść o tym, co jest fundamentem naszej kultury, kto powinien odpowiadać za krzywdy sprzed dekad oraz czy dawna sztuka może budować nasze narodowe „tu i teraz”. 26 obiektów opuszcza muzeum w Paryżu, by po ponad stu latach znaleźć się w Królestwie Dahomeju – dzisiejszym Beninie. Owa podróż to nie tylko wydarzenie wagi symbolicznej i politycznej, ale także rodzaj zmartwychwstania. Potężna statua króla Gezo budzi się w muzealnych podziemiach i zabiera głos. Fikcyjny monolog wielkiego władcy tworzy narracyjną warstwę filmu i pozwala obiektom sprowadzonym do roli dzieł sztuki czy etnograficznych ciekawostek odzyskać prawdziwe moce. I przede wszystkim: daje impuls do dyskusji o jakże współczesnych i realnych problemach. Dahomej zadaje też kluczowe pytania o to czy można ograbić naród z jego ducha? Jak wyzwolić się z wpływów języka i kultury dawnego kolonizatora? Wybitna reżyserka, Mati Diop, zręcznie prowadzi całą opowieść unikając akademickich pułapek, za to oddając głos młodości, która musi wyciągnąć wnioski z własnej historii.
Dahomej wywołał już niejedną dyskusję, w tym gorącą dysputę podczas pokazu premierowego w Kinie Muranów. Konsternacja, ciekawość, zaciekawienie – to wszystko widzieliśmy na twarzach widzów i widzek.
Partnerem premiery jest mBank.
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski
Marcin Szumowski