Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Berlinale Dahomej to opowieść o tym, co jest fundamentem naszej kultury, kto powinien odpowiadać za krzywdy sprzed dekad oraz czy dawna sztuka może budować nasze narodowe „tu i teraz”. 26 obiektów opuszcza muzeum w Paryżu, by po ponad stu latach znaleźć się w Królestwie Dahomeju – dzisiejszym Beninie. Owa podróż to nie tylko wydarzenie wagi symbolicznej i politycznej, ale także rodzaj zmartwychwstania. Potężna statua króla Gezo budzi się w muzealnych podziemiach i zabiera głos. Fikcyjny monolog wielkiego władcy tworzy narracyjną warstwę filmu i pozwala obiektom sprowadzonym do roli dzieł sztuki czy etnograficznych ciekawostek odzyskać prawdziwe moce. I przede wszystkim: daje impuls do dyskusji o jakże współczesnych i realnych problemach. Dahomej zadaje też kluczowe pytania o to czy można ograbić naród z jego ducha? Jak wyzwolić się z wpływów języka i kultury dawnego kolonizatora? Wybitna reżyserka, Mati Diop, zręcznie prowadzi całą opowieść unikając akademickich pułapek, za to oddając głos młodości, która musi wyciągnąć wnioski z własnej historii.
login i hasło: press
Podsłuchaj Podcastu Nowych Horyzontów o filmie
MFF w Berlinie 2024 – najlepszy film
Urodzona w 1982 roku aktorka i reżyserka mieszkająca i pracująca w Paryżu, którą pamiętamy m.in. z ról w filmach Claire Denis (35 kieliszków rumu, Niewierna). Wielokrotna laureatka nagród za swoje krótkie metraże, jeden z nich rozwinęła w pełnometrażową fabułę – zrealizowany w 2019 roku dramat o afrykańskiej migracji Atlantyk zdobył Grand Prix w Cannes. Na ostatnim festiwalu w Berlinie zdobyła Złotego Niedźwiedzia za dokument Dahomej poruszający temat postkolonialnych rozliczeń i rabowania dzieł sztuki.
2009 Atlantiques (short)
2012 Big in Vietnam (short)
2019 Atlantyk / Atlantique
2020 In My Room (short)
2024 Dahomej / Dahomey (doc.)