English

Dotyk Satyajita Raya. Filmy bengalskiego mistrza tylko na NH VOD

26/01/24
Samotna żona, reż. Satyajit Ray
„Cztery córki” oraz „Chłopiec i czapla” nominowane do Oscarów! Zgłoś film do Shortlisty. Wygraj Nagrodę im. Zuzanny Jagody Kolskiej

Nie spodziewaliśmy się, że retrospektywa Satyajita Raya podczas zeszłorocznych mBank Nowych Horyzontów będzie cieszyć się aż takim powodzeniem. Tymczasem sale były wypchane po brzegi, a rozmowy często oscylowały wokół zachwytów, jakie wywołały filmy bengalskiego twórcy. To był dla nas sygnał, że pełne wyrozumiałości dla człowieka dzieła Raya warto pokazywać polskiej publiczności. 

Przyznamy, że zainspirował nas też Akira Kurosawa, który powiedział kiedyś: „Nie widzieć filmów Raya to żyć w świecie i nie oglądać nigdy słońca lub księżyca”. Dlatego z dumą informujemy, że na Nowe Horyzonty VOD trafił wybór znakomitych filmów twórcy: Idol, Samotna żona, Wielkie miasto oraz Tchórz.

Wszystkie te tytuły są dostępne online w Polsce wyłącznie na naszej platformie. Co więcej: to pierwszy raz w historii, kiedy filmy Raya zostają w ogóle udostępnione na VOD, co czyni tę okazję jeszcze bardziej atrakcyjną. Dziękujemy RDBE (RDB Entertainments) za możliwość wzbogacenia oferty NH VOD o arcydzieła Raya!

Oglądaj na NH VOD

Cały zestaw prezentuje kalejdoskop ludzkich postaci: osamotnioną, zamkniętą w wielkim domu żonę o literackich ambicjach, aktora-pozera, który w podróży porzuci swoją gwiazdorską maskę, kobietę, która wbrew indyjskiej tradycji, z odwagą angażuje się w pracę zawodową i mężczyznę, który musi zmierzyć się z sobą samym sprzed lat. Ray naturalnie prowadzi ich przez różne mikroświaty i daje im pełną autonomię: myśli, gestów i ciał.

Sebastian Smoliński tak pisał o Rayu z okazji nowohoryzontowej retrospektywy: „Niepodrabialny dotyk reżysera sprawił, że jego sensualne i refleksyjne kino od dekad znajduje się w globalnym kanonie – nie tyle jako samotna bengalska wyspa, ile zbiór obrazów i opowieści, które dialogują z twórczością innych mistrzów i mistrzyń kina”.

Wielkie miasto

To pierwszy film reżysera osadzony we współczesnej scenerii jego rodzinnej Kalkuty. Przedstawiając losy Arati – gospodyni domowej, żony urzędnika bankowego, matki dwojga dzieci – Satyajit Ray portretuje pejzaż społeczny miasta połowy lat 50., czasu ścierania się tradycji i nowoczesności, a przede wszystkim gwałtownych przeobrażeń roli kobiet w społeczeństwie.

Samotna żona

Film uznawany za jeden z najwybitniejszych w karierze Satyajita Raya. W tej opowieści reżyser powraca do motywu rozdziału świata kobiet i mężczyzn, tym razem w środowisku bogatszych warstw indyjskiego społeczeństwa pod koniec XIX wieku. Jej bohaterką jest Charu, młoda żona wydawcy lokalnego pisma politycznego, która całe dnie spędza w domu, opuszczona przez wiecznie zajętego starszego mężczyznę. Fascynuje ją literatura, ma aspiracje pisarskie, ale te nieśmiało rozkwitają dopiero wtedy, gdy w domostwie pojawia się Amal, brat męża.

Tchórz

Amitabha, młody scenarzysta z Kalkuty podróżujący po kraju w poszukiwaniu inspiracji i materiału do pracy, musi znaleźć nocleg po tym, jak na trasie zepsuło się jego auto. Zrządzeniem losu trafia do domu Bimala, lokalnego plantatora herbaty. Gdy gospodarz przedstawia mu swą żonę Karunę, ta okazuje się dawną miłością przybysza. Miłością, wobec której okazał tchórzostwo i którą zawiódł. Tchórz to przenikliwa miniatura, klasyczny melodramat, a jednocześnie próba stylu Raya i jego umiejętności znalezienia wizualnego wyrazu dla każdego niuansu psychologicznego.

Idol

Wielki gwiazdor bengalskiego kina Arindam Mukherjee (grany przez niezwykle popularnego Uttama Kumara) wybiera się w podróż koleją z Kalkuty do Nowego Delhi, gdzie ma odebrać prestiżową nagrodę. Tego ranka dowiedział się, że jego nowy film najprawdopodobniej będzie klapą, a poranne gazety rozpisują się na temat pijackiej bijatyki, w jaką się wdał w nocnym klubie. W pociągu poznaje Aditi, ambitną dziennikarkę, która – choć gardzi popularnym kinem – próbuje nakłonić go do zwierzeń, by potem sprzedać je w swoim piśmie. Arindam w końcu porzuca gwiazdorską pozę, a Aditi rezygnuje z podstępu – ich rozmowa niejako zmusza aktora do rozliczenia się z własnymi wyborami etycznymi.


czytaj także
Nowe Horyzonty VOD „Kieł” wyłącznie na NH VOD. Zobacz wczesne dzieło autora „Biednych istot” 24/01/24
Dystrybucja Zapraszamy do „Club Zero” – startują pierwsze pokazy filmu 2/02/24
Nowe Horyzonty VOD „Cięcie!”, czyli zombie gryzie kino 2/02/24
Nowe Horyzonty VOD „Przejścia” Iry Sachsa ekskluzywnie na NH VOD 19/01/24

Newsletter

OK