Dwa przeboje ostatniej edycji MFF mBank Nowe Horyzonty debiutują dziś na naszej platformie VOD. To opowieści o próbach wydostania się z ciasnych norm społecznych, o łataniu emocjonalnych dziur, o walce o niezależność – czy to na sali sądowej, czy w domowym zaciszu. Słowem: przed Wami doskonałe kino, czyli Saint Omer Alice Diop oraz Cicha dziewczyna Colma Bairéada. Filmy są dostępne online ekskluzywnie na NH VOD.
Francuski kandydat do Oscara i zdobywca Wielkiej Nagrody Jury na festiwalu w Wenecji. Wstrząsający, prowokacyjny dramat sądowy, w którym na ławie oskarżonych zasiada młoda imigrantka posądzona o zamordowanie swojej 15-miesięcznej córeczki. Sprawa wydaje się być przesądzona: dziewczyna przyznaje się do winy. Jednak jej szokująca spowiedź przed przysięgłymi nie tylko komplikuje proces, ale i uniemożliwia łatwe ferowanie wyroków. Alice Diop scenariusz tej historii oparła na faktach, ale jej film staje się manifestem skierowanym przeciwko oskarżaniu – matek i kobiet, szczególnie tych „obcych”, o innym kolorze skóry. Saint Omer niepostrzeżenie konfrontuje nas z naszymi własnymi uprzedzeniami, sprawia, że odkrywamy w sobie ławników, adwokatów, sędziów. Ale ta opowieść sięga jeszcze głębiej: ku kolektywnym wyrwom w sercach i pamięci; ku córkom dziedziczącym traumy matek. Bo wykluczenie i pogarda też bywają narzędziem zbrodni.
Irlandzki kandydat do Oscara; przepiękny, nastrojowy, zrealizowany w zjawiskowych plenerach debiut Colma Bairéada to opowieść o 12-letniej Cáit, która trafia do swoich krewnych na wsi. Dotąd zamknięta, nieco przygaszona dziewczyna zaczyna otwierać się na świat i zgłębiać tajemnice nowego domu. Nagrodzony na Berlinale Kryształowym Niedźwiedziem film w niezwykły sposób kreuje atmosferę, znakomicie operuje niedopowiedzeniem i hipnotyzuje pracą kamery. To wspaniała lekcja empatii; ciepła, przejmująca, opowieść o nieoczywistych, budujących się więzach między dzieckiem i dorosłymi, a także o czystości dzieciństwa. Prostota i poetyckość Cichej dziewczyny przywołują na myśl takie filmy jak Mała mama i Lato 1993.