Filmy ekspansywne i niejednoznaczne, budujące zbiorowe doświadczenie i skupione na jednostce, poszerzające świadomość i przekraczające granice gatunków, także tych biologicznych. Kuratorzy sekcji, Agnieszka Szeffel, Mariusz Mikliński i Mariusz Wojas, deklarują: nie zmieniamy się dla Was! Lost Lost Lost od 6 lat pokazuje filmy twórców, którzy mają odwagę opuścić orbitę dominujących nurtów – zarówno w kinie, jak i w rzeczywistości.
W tym roku zapraszają w psychodeliczną podróż dookoła świata: od Lizbony, jakiej nie znajdziecie w żadnym przewodniku, przez złowrogie pandemiczne Wuhan, mityczną kanadyjską Manitobę, po wierzchołek Świętej Góry Jodorowskiego. W programie Lost Lost Lost tym razem same nowości! Między innymi:
reż. Leandro Listorti, Argentyna, Niemcy 2022, 83’
Kino jako zielnik? W filmie uhonorowanym Specjalną Nagrodą Jury podczas ostatniej edycji Visions du Réel argentyński reżyser, Leandro Listorti, tworzy paralelę między światem przyrody a światem kina. Montując – niezwykle malowniczy – archiwalny i współczesny materiał filmowy, pokazuje sposoby klasyfikacji i konserwacji w obu obszarach. Celuloidowa taśma może przechowywać obrazy wymarłych gatunków roślin, które nie przetrwałyby do obecnych czasów w innej formie. Jak uchronić ją przed zniszczeniem? Film o pamięci i nietrwałości fizycznego świata.
reż. Ben Russell, USA 2021, 83’
Przed nim byli Alejandro Jodorowsky, Philippe Parreno, Patti Smith czy John Zorn. Uznany amerykański twórca eksperymentalny, stale współpracujący z Benem Riversem (Zaklęcie, które odpędza ciemność, Konkurs 14. NH), Ben Russell bierze na warsztat niedokończoną, enigmatyczną powieść francuskiego autora René Daumala Mount Analogue (1952). Z jej pomocą realizuje wykraczający poza granice gatunku dokument muzyczny. Poruszając się między Finlandią, Ukrainą, Rumunią i Grecją, zabiera widzów w pulsującą rytmem, zmysłową podróż ku niemożliwemu.
reż. Maxime Martinot, Francja 2022, 80’
Francuski reżyser jedzie do Lizbony na spotkanie z portugalską producentką, która pomoże mu w realizacji nowego projektu. Jak zmienić indywidualne doświadczenie w uniwersalny przekaz? Miłość do swojego psa o imieniu Boy w zabawną i głęboką przypowieść o psach w ludzkim życiu i kulturze? Maxime Martinot pokazuje proces twórczy w refleksyjny, ale i praktyczny sposób, niemal krok po kroku: oto historia filmowca psa... W jej tle znalazły się fragmenty z imponującej liczby filmów z psami w roli głównej, bądź drugoplanowej.
reż. Shengze Zhu, USA 2021, 87’
Mieszkająca od lat w USA chińska reżyserka Shengze Zhu, autorka Kolejnego roku (LLL 17. NH) i nagrodzonego rotterdamskim Tygrysem Present.Perfect (Odkrycia 19. NH), ponownie opowiada o rodzinnym Wuhan, tym razem z perspektywy przepływającej przez miasto rzeki Jangcy i pandemii koronawirusa. Tworzy miejską symfonię, na wzór tych XX-wiecznych, używając jednak właściwych sobie długich, starannie zakomponowanych, statycznych ujęć. Oscylując pomiędzy tym, co jednostkowe, a tym, co zbiorowe, cytuje listy do ofiar pandemii napisane przez ich bliskich. Nagrodzona w Berlinie elegia na miarę naszych czasów.
reż. Rhayne Vermette, Kanada 2021, 80'
Najlepszy kanadyjski film na MFF w Toronto, impresyjny, nakręcony kamerą 16 mm portret Manitoby. Debiutująca w pełnym metrażu Rhayne Vermette zagrała w filmie główną rolę – kobiety powracającej na łono rodziny po kilku latach niewyjaśnionej nieobecności. Jej przyjazd rujnuje spokój brata, który wraz z żoną opiekował się jej porzuconą córką. Opowiadając o życiu matriarchalnej, zatopionej w mitologii społeczności, w której żyłach płynie indiańska krew, reżyserka dekonstruuje tradycyjną narrację, zwracając uwagę na materialną naturę filmowego medium.
Pełny program sekcja Lost Lost Lost poznamy 5 lipca.
Na 22. Nowe Horyzonty zapraszamy od 21 do 31 lipca, tradycyjnie do Wrocławia. O tydzień dłużej, do 7 sierpnia, trwać będzie część online’owa wydarzenia. Trwa sprzedaż karnetów na stacjonarną odsłonę festiwalu.