English

Zobacz wszystkie stany kina na 12. American Film Festival. Kup karnet!

6/10/21
Lakier do włosów, reż. John Waters © 1974 WBEI
Karnety na 12. AFF już w sprzedaży oraz wyjątkowy gość tegorocznej edycji „Notturno” w kinach od 15 października

Po roku częściowego zawieszenia (ubiegłoroczna edycja składała się tylko z kilku pokazów stacjonarnych i seansów online), American Film Festival powraca z bogatym programem, w którym znajdą się perły amerykańskiego kina niezależnego, Hollywood z górnej półki i sporo znakomitej klasyki kina z USA. 

Od 9 do 14 listopada zapraszamy do Wrocławia na 12. odsłonę AFF-u. Jeszcze do 19 października trwa sprzedaż festiwalowych karnetów, a pełny program wydarzenia ogłosimy 20 października; 22 października rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów. Nowe Horyzonty z przyjemnością dają swój znak jakości dla American Film Festival!

Kup karnet

Mistrz nudy, król kampu i pionierka kina niezależnego, czyli retrospektywy

Wyjątkowo różnorodne i przebojowe są w tym roku retrospektywy. Podczas 12. AFF przegląd twórczości będzie miał mistrz kina niezależnego, Jim Jarmusch, król kampu John Waters (który osobiście odwiedzi Wrocław i zaprezentuje także swój stand-up) oraz jedna z dwóch reżyserek amerykańskiego kina klasycznego, Ida Lupino. 

Na duży ekran powrócą zatem po wielu latach, dzięki zaangażowaniu Gutek Film, wczesne filmy Jarmuscha – Nieustające wakacje, Inaczej niż w raju, Poza prawem czy Kawa i papierosy, które w latach 90. otworzyły polską publiczność na kino doświadczane w innym niż popularnym trybie. Jim Jarmusch łączy ze sobą sprzeczności: nudę i fascynację, dystans i zaangażowanie, powagę i osobliwy humor zawarty w błyskotliwych dialogach wygłaszanych z doskonałym wyczuciem tempa.

Cofniemy się także kilka dekad wstecz, by docenić jedną z dwóch reżyserek klasycznego Hollywoodu i jednocześnie pionierkę amerykańskiego kina niezależnego. Ida Lupino zrealizowała w ramach założonej przez siebie grupy The Filmakers kilka zaangażowanych społecznie filmów, które poruszały dotąd omijane szerokim łukiem tematy: kontrolę urodzeń, aborcję, karę śmierci i bigamię. W ramach retrospektywy będzie można zobaczyć m.in. Niechciane, Autostopowicza czy Bigamistę.

Wisienką na torcie będzie przyjazd Johna Watersa – reżysera, który w latach 70. rozbroił publiczność swoją dezynwolturą i złamał granice dobrego smaku. Trickster Waters zaprezentuje swój stand-up This Filthy World, poprowadzi masterclass z widzami i widzkami American Film Festival oraz odbierze nagrodę Indie Star Award.

Evergreeny, czyli hity z festiwali i sekcje konkursowe

Powrócą flagowe sekcje konkursowe, Spectrum i American Docs, po raz kolejny będzie można zobaczyć też wybór krótkich metraży w ramach American Shorts. Na ekranie zagoszczą między innymi naznaczone pandemią i zrealizowane niemal w całości przez aplikację Zoom Language Lessons w reżyserii i z udziałem Natalie Morales (dotąd popularnej aktorki znanej głównie z seriali), której partneruje Mark Duplass (Siostra twojej siostry). Jedną z bardziej oryginalnych propozycji w programie jest bez wątpienia Cryptozoo – drugi film Dasha Shawa i Jane Samborski, prezentowana na Berlinale oraz nagrodzona na Sundance laurem za innowacyjność animacja pełnometrażowa dla dorosłych, która imponuje twórczą wyobraźnią i gwiazdorską obsadą: głosów postaciom użyczyły m.in. Grace Zabriskie, Michaela Cera i Zoe Kazan.

Specjalną, wyłowioną przez nas w ramach programu US in Progress perełką jest film Ludi w reżyserii debiutanta Edsona Jeana. Ta bezpretensjonalna historia przedstawia codzienność młodej emigrantki i pielęgniarki z Haiti i ujmuje prostotą, z jaką przestawia życie ciężko pracujących kobiet. Film otwierał festiwal w Miami i był pokazywany na SXSW w Teksasie. Z Sundance przyjedzie zaś między innymi feministyczno-utopijny Mayday, debiut Karren Cinorre, który przedstawi świat przywołujący na myśl coś na kształt Narnii, ale i wyspy z Władcy much.

W programie nie zabraknie oczywiście dokumentów na palące tematy: wśród bardzo silnej reprezentacji dokumentalnej pojawi się zaś między innymi Who We Are: A Chronicle of Racism in America w reżyserii Emily i Sarah Kunstler, bogato ilustrowany archiwaliami film-wykład nagrodzony jako najlepszy dokument na festiwalach w Austin i w Seattle. Who We Are… zawiera wybuchową dawkę informacji o relacjach rasowych we współczesnej Ameryce, a cała narracja niesiona jest poprzez niezwykle emocjonalne opowieści o osobistych doświadczeniach czarnoskórego historyka, Jeffreya Robinsona.

 

Na 12. edycję wydarzenia zapraszamy w dniach 9-14 listopada – tradycyjnie do Wrocławia. Na stronie www.americanfilmfestival.pl trwa sprzedaż karnetów (w cenach 290 zł lub 275 zł dla osób posiadających Kartę Klubu Przyjaciół KNH) i akredytacji (dziennikarskie w cenie 200 zł i branżowe w cenie 290 zł). Od 1-14 grudnia odbędzie się część online festiwalu. Pełny program zostanie ogłoszony 20 października, a 22 października rusza sprzedaż pojedynczych biletów. Więcej informacji na stronie www.americanfilmfestival.pl.


czytaj także
Nowe Horyzonty VOD Najlepsza impreza i to bez wychodzenia spod koca. Sprawdź nowości na NH VOD 8/10/21
Nowe Horyzonty VOD Portrety kobiet w ogniu – premiery na NH VOD 1/10/21
Ogłoszenie Wspomóż działania Fundacji Ocalenie. Weź udział w pokazach specjalnych 4 dni temu
Nowe Horyzonty VOD Weekend najlepiej spędzić „Na rauszu”. Zobacz nowości na NH VOD 2 dni temu

Newsletter

OK