en
Bitwa w niebie reż. Carlos ReygadasBitwa w niebie reż. Carlos Reygadas

Program 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

12. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 19 - 29 lipca 2012.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu to największy festiwal filmowy w Polsce, uznawany za najważniejsze filmowe wydarzenie w centralnej Europie. Festiwal prezentuje niekonwencjonalne kino autorskie, filmy poszukujące nowego języka, ciekawej formy, tematów nieobecnych w produkcjach głównego nurtu. Od lat program filmowy festiwalu bywa pretekstem i inspiracją do odkrywania nowych horyzontów także w obszarze innych dziedzin sztuki. Towarzyszące festiwalowi wydarzenia - wystawy i instalacje, spektakle i koncerty, wykłady i warsztaty składają się na spójną, interdyscyplinarną propozycję artystyczną.

 

Konkursy

Międzynarodowy Konkurs NOWE HORYZONTY

to wybór 14 premierowych, osobistych, często prowokacyjnych filmów z całego świata. Jury przyzna Grand Prix dla najlepszego filmu i 20 000 euro. Filmy powalczą też o nagrodę publiczności oraz - po raz drugi - o prestiżową nagrodę FIPRESCI, przyznawaną przez krytyków filmowych zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych. Nagrodzone filmy dostaną też gwarancję dystrybucji w Polsce. W programie m.in.: kataloński Double Steps (Los pasos dobles) Isakiego Lacuesty, hipnotyczny film drogi z Chile Thursday Till Sunday (De jueves a domingo) Domingi Sotomayor, minimalistyczny Dokhtar... pedar... dokhtar w reżyserii Panahbarkhody Rezaee, czy Verano, drugi film Chilijczyka José Luisa Torresa Leivy, reżysera filmu Niebo, ziemia i deszcz.

Międzynarodowy Konkurs FILMY O SZTUCE

w konkursie wezmą udział pełnometrażowe, autorskie dokumenty, zainspirowane różnymi dziedzinami i kierunkami w sztuce dawnej i współczesnej. Międzynarodowe jury przyzna nagrodę w wysokości 10 000 euro oraz gwarancję dystrybucji w Polsce. W programie m.in.: eksperymentalny, neofuturystyczny dokument Michaela Palma Low Definition Control, film brazylijskiego mistrza Eduardo Coutinho Songs - liryczny portret mieszkańców Rio De Janeiro, opowiadających swoje historie życiowe poprzez ulubione piosenki, islandzki film Babcia Lo-fi w reżyserii Orriego Jónssona, Kristín Björk Kristjánsdóttir i Ingibjörg Birgisdóttir.

Konkurs POLSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE

najciekawsze nowe krótkie dokumenty, animacje i fabuły.

Konkurs EUROPEJSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE

w programie filmy z ostatnich dwóch lat (2011-2012), trwające do 30 minut.

Pozostałe sekcje

Panorama - filmy nagradzane na światowych festiwalach, realizowane przez uznanych twórców i właśnie odkryte nowe talenty, m.in.: epicki, 6-godzinny Century of Birthing (Siglo ng pagluluwal) filipińskiego reżysera Lava Diaza, The Year of the Tiger (El ano del tigre) Sebastiána Lelio, wizualny poemat miłosny dedykowany kinu - Cut Irańczyka Amira Naderi, swobodna adaptacja debiutanckiej powieści Josepha Conrada Szaleństwo Almayera w reżyserii Chantal Akerman, A Simple Life przedstawicielki hongkońskiej Nowej Fali, Ann Hui, Life Without Principle Johnniego To, Clip Mai Miloš, Mekong Hotel Apichatponga Weerasethakula, Powrót do Birmy Midi Z.

Dokumenty, eseje - autorskie wizje rzeczywistości, klasyczne i niekonwencjonalne dokumenty, w programie m.in. Small Roads i Nightfall Jamesa Benninga, Bestiaire Denisa Côté, Under Snow Ulrike Ottinger.

Re-mixed. Ze sceny na ekran - kultowe, jak i te zupełnie nieznane, filmy z gwiazdami muzyki rockowej i pop, m.in. z Davidem Bowie (klasyka fantasy Labirynt Jima Hensona), czy Mickiem Jaggerem (legendarny kryminał z czasów kontestacji Performance Nicholasa Roega i Donalda Cammella), a także współczesnymi ikonami muzyki.

Mockumenty - przegląd filmów wykorzystujących konwencję dokumentu do stworzenia własnej, nieistniejącej rzeczywistości, m.in. klasyczne mockumenty: War Game Petera Watkinsa i Oto Spinal Tap Roba Reinera. Nie zabraknie wyboru najciekawszych mockumentów z ostatniej dekady.

Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego - ponad 30 polskich filmów ze studia filmowego, przeżywającego swój złoty okres w latach 80. ubiegłego wieku, które skupiało wokół siebie grono młodych absolwentów łódzkiej i katowickiej szkoły filmowej, tworzacych odważną, artystyczną alternatywę dla coraz bardziej skomercjalizowanej polskiej kinematografii. W Studiu debiutowało kilkunastu znakomitych polskich reżyserów. 

Kino Meksyku - ok. 15 najciekawszych tytułów zrealizowanych w Meksyku w ciągu ostatnich kilku lat. Program obejmie filmy reżyserów, których indywidualny styl ukształtował myślenie o współczesnym kinie meksykańskim, wśród nich Amata Escalante, Nicolasa Peredy oraz Carlosa Reygadasa, który będzie miał podczas festiwalu kompletną retrospektywę. Zaprezentujemy też najmłodsze pokolenie filmowców z Meksyku i ich często debiutanckie filmy. W tej grupie reżyserów znajdą się Daniela Schneider, Jose Alvarez, Michel Lipkes czy Matias Meyer.

The Happy End - sekcja, inaugurująca scenę artystyczną festiwalu - platformę łączącą kino ze sztukami wizualnymi, w programie filmy oraz projekty audiowizualne polskich i zagranicznych artystów, realizujące program ikonograficzny wyczerpania, napięcia, melancholii, apokalipsy, m.in. Legenda Kaspara Hausera (La leggenda di Kaspar Hauser) Davide Manuliego, deliryczny neowestern z Vincentem Gallo i pulsującą muzyką electro DJ'a Vitalica.

SERENGHETTI - wielokanałowa instalacja, towarzysząca retrospektywie Carlosa Reygadasa, będąca zapisem niezwykłego meczu piłki nożnej zorganizowanego przez meksykańskiego reżysera, prywatnie zagorzałego fana futbolu.

Retrospektywy

Carlos Reygadas - jeden z najbardziej znanych przedstawicieli nowego kina meksykańskiego, skupiony na formie, zdystansowany minimalista. W swoich filmach z chłodną precyzją mówi o wartościach, w zaskakujących konfiguracjach zestawia seks, przemoc, politykę i religię, namiętności współczesnego Meksykanina.

Ulrich Seidl - ceniony scenarzysta, reżyser i dokumentalista, jeden z najbardziej bezkompromisowych głosów we współczesnym światowym kinie. Ze względu na kontrowersyjne tematy, jakie podejmuje w swoich filmach, w Austrii uchodzi za skandalistę. Wielbiciel Hanekego, Jelinek i Bernharda, bez strachu zaglądający pod austriacki dywan.

Dušan Makavejev - legendarny jugosłowiański reżyser i scenarzysta, jedna z czołowych postaci kina jugosłowiańskiego lat 60. i 70., w Godardowskim duchu kontestujący socjalistyczną rzeczywistość. Zakorzeniony w lokalnej kulturze, odwoływał się do ogólnoświatowych rewolucyjnych nastrojów, eksperymentował, naruszał różnego rodzaju tabu, w wielu krajach jego filmy były cenzurowane.

Peter Tscherkassky - austriacki awangardowy filmowiec specjalizujący się w found footage, kurator wystaw i festiwali, wykładowca i autor publikacji poświęconych kinu eksperymentalnemu.

Witold Giersz - wybitny twórca animacji, autor blisko 50 filmów, za które otrzymał ponad 60 nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Cannes, Paryżu, Teheranie i Turynie. Pierwsze filmy Witolda Giersza były realizowane tradycyjną metodą rysunkową, przełomem okazał się Mały western, w którym - zafascynowany kolorem jako tworzywem filmowym - porzucił ją na rzecz tzw. ruchomego malarstwa. Zaczął malować na celuloidach, ożywiając swobodną plamę barwną, co przyniosło znakomite efekty w takich filmach, jak Czerwone i czarne, Koń i Pożar.