Film Quentina Dupieux (Mordercza opona; Deerskin) baaaaaardzo niewiele ma wspólnego z klasyczną biografią.
To raczej próba uchwycenia geniuszu oraz niezwykłej osobowości Dalego za sprawą osobliwej formy i narracji, w której pełno jest niespodzianek, mylenia tropów oraz zabawy z oczekiwaniami odbiorców.
Muzykę do filmu stworzył Thomas Bangalter, jeden z założycieli kultowego zespołu Daft Punk.
Przed młodą francuską dziennikarką Judith (Anaïs Demoustier) nie lada wyzwanie. Ma przeprowadzić wywiad z człowiekiem o niezwykłym umyśle, ogromnym talencie i… jeszcze większym ego. Mowa o słynnym hiszpańskim malarzu, czołowym surrealiście Salvadorze Dalím (w którego rolę wciela się nie jeden, a kilku cenionych francuskich aktorów).
Nie będzie to proste zadanie dla stawiającej pierwsze kroki w zawodzie dziennikarki, zwłaszcza że jej ekscentryczny rozmówca od samego początku nie ułatwia sprawy. Co chwilę zmienia zdanie, nie mogąc się zdecydować, czy w ogóle ma ochotę na wywiad. A jeśli już, to w zupełnie innej niż początkowo planowana formule.
Urodzony w 1974 roku reżyser, przed laty znany przede wszystkim jako Mr. Oizo, twórca muzyki elektronicznej. Karierę filmowca zaczął od teledysków, w tym popularnego klipu do własnego utworu Flat Beat, tego, w którym żółta kukiełka rytmicznie porusza głową. Jego reżyserskim debiutem był Steak. Sławę zdobył dzięki Morderczej oponie, której główną bohaterką jest obdarzona życiem i żądna krwi opona. Specjalnością Dupieux jest absurdalny, anarchizujący humor, twórca znosi też filmowe podziały na gatunki, mainstream i arthouse. Jego Wrong debiutował na Sundance, a Złe gliny w Cannes. Z kolei Deerskin był jednym z najbardziej entuzjastycznie przyjętych tytułów canneńskiej Piętnastki Reżyserów.
2012 Wrong
2013 Złe gliny / Wrong Cops
2014 Réalité / Reality
2018 Oko na delikwenta / Au poste!
2019 Deerskin / La daim