Niczym mitologiczna Chimera o głowie lwa, ciele kozy i ogonie węża MONST(H)ER TALKS łączą w sobie różnorodne elementy, eksplorując tematy z obszaru kina, literatury, sztuki, teorii feministycznej czy polityki. Po wybranych filmach z sekcji Trzecie Oko: Inne potwory Aleksandra Nowak i Zofia Krawiec zapraszają do rozmowy wokół symboliki konkretnych tytułów, stojących za nimi prawdziwych historii oraz kategorii kobiecej potworności i tego, co mówi nam ona o współczesności.
Zofia Krawiec – dziennikarka, artystka, kuratorka, autorka książek Miłosny performans i Szepczące w ciemnościach
Aleksandra Nowak – dziennikarka, pisarka, aktywistka. Autorka książek Wyp***dalać! Historia kobiecego gniewu oraz Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slut-shamingu, współtwórczyni Adelfi Space – siostrzanej przestrzeni spotkań w Berlinie
po projekcji filmu Płynąc do domu / Swimming Home, reż. Justin Anderson
Popłyniemy do Grecji – macierzystej krainy mitologicznych potworzyc i przyjrzymy się archetypom morskich monster, symbolice wody i licznym cytatom z tekstów kultury, obecnym w filmie oraz erudycyjnej powieści Deborah Levy, której Płynąc do domu jest adaptacją. Zanurkujemy do onirycznego, splecionego z fantazji i lęków świata filmu Andersona, by wydobyć na powierzchnię jego ukryte znaczenia.
po projekcji filmu Kąpiel diabła / Devil’s Bath, reż. Veronika Franz, Severin Fiala
Z archiwum ludowych historii kobiet. Twórcy Kąpieli diabła skupiają się na postaciach chłopek: ich trudnej codzienności, wyczerpującej pracy oraz systemie religijnych zakazów połączonych z przesądami i społecznymi tabu. Austriacy wydobywają na wierzch opowieści przez lata wypierane, sięgając po dokumenty sądowe, które pozostawiły ślad po makabrycznym rozdziale europejskiej historii. Porozmawiamy o historycznym tle, stanowiącym podłoże filmu, który nie pozwala o sobie zapomnieć.
po projekcji krótkich metraży z cyklu Oczarowane / Spellbound
Odnosząc się do archetypu czarownicy, opowiemy o tym, jakie współcześnie przybiera postacie. Zastanowimy się, jak magia i rytuały splatają się z technologią i sztuką filmową, a wirtualność z seksualnością. I jeżeli – zgodnie z tezą twórczyń i twórców filmowych – dla czarownic ważna jest ekologia, to czym byłby duchowy materializm?