English
Indeks Cykle Kalendarz

Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej

Nagisa Ōshima
Sing a Song of Sex / Nihon shunkako
Japonia 1967 / 103’
napisy: polskie i angielskie
Koszmar za dnia Śmierć przez powieszenie

Jest rok 1967, świat zmienia się pod wpływem kontrkulturowych ruchów, obecnych również w Japonii. Za moment skończy się lato miłości, a czterech chłopaków, których losy śledzimy, wciąż jeszcze nie przeżyło swojego pierwszego razu. Puszczają więc wodze fantazji, marząc o jednej z koleżanek z klasy – w erotycznych przyśpiewkach zaczynają snuć obsceniczne wizje inicjacji. Niejasna jest jednak granica pomiędzy fikcją a realnością. W Rozprawce o japońskiej piosence erotycznej Ōshima spełnił się jako twórca antymusicalu. To domknięcie jego rozważań nad utraconą młodością, ujętych w formie chłopackiego coming-of-age, wyzbytego jednak delikatności i powabu gatunku. Jako pretekstu używając pieśni erotycznych, reżyser wgryza się w moralność i kontestuje granice bezpiecznego status quo – z pijackich szant wyłania się filozoficzny traktat o seksualności, patriarchalnej opresji i młodości, która w latach 60. miała wyjątkowo gorzki posmak.

Łukasz Mańkowski

Seanse

pn 22 lip, 19:00 knh 2
sb 27 lip, 16:00 knh 2
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

282 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Nagisa Ōshima

Jeden z najważniejszych japońskich twórców filmowych. Reżyser, scenarzysta, teoretyk kina. Urodził się w 1932 roku w Okayamie. Po ukończeniu politologii na Uniwersytecie w Kioto, znalazł pracę w jednym z ważniejszych studiów filmowych, Shochiku, gdzie był asystentem m.in. Masakiego Kobayashiego. Zanim zrealizował swój debiut Miasto nadziei i miłości w 1959 roku, był już cenionym krytykiem filmowym. W 1960 roku wyreżyserował aż trzy filmy, które rozpoczęły tzw. Nową Falę Shochiku, a obok Masahiro Shinody, Yoshishige Yoshidy i Shōheia Imamury stał się najważniejszym głosem młodego pokolenia, które później zostało określone mianem japońskiej Nowej Fali. Ōshima był twórcą radykalnym i politycznie zaangażowanym, jako jeden z niewielu komentował wydarzenia z frontu w Wietnamie, sytuację Koreańczyków w Japonii, czy kwestie kary śmierci. Nie pasował do studia komercyjnego – szybko odszedł z Shochiku. Założył własną firmę Sōzōsha, a swoje najważniejsze dzieła zrealizował we współpracy z Art Theatre Guild. Jako reżyser był aktywny przez cztery dekady, tworząc filmy także poza granicami Japonii. Był ikonoklastą kina japońskiego i niezwykle uważnym obserwatorem rzeczywistości, eksperymentatorem, filmowym socjologiem i filozofem. Zmarł w 2013 roku w wyniku zapalenia płuc. Miał 80 lat.

Filmografia

1960 Naga młodość / Seishun zankoku monogatari / Cruel Story of Youth

1960 Noc i mgła w Japonii / Night and Fog in Japan / Nihon no yoru to kiri

1960 Pogrzeb słońca / Taiyô no hakaba / The Sun’s Burial

1965 Rozkosz / Etsuraku / Pleasures of the Flesh

1966 Koszmar za dnia / Hakuchû no torima / Violence at Noon

1967 Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej / Nihon shunka-kô / Sing a Song of Sex

1968 Śmierć przez powieszenie / Kôshikei / Death by Hanging

1969 Chłopiec / Shônen / Boy

1970 Po wojnie tokijskiej / Tôkyô sensô sengo hiwa / The Man Who Left His Will on Film

1976 Imperium zmysłów / Ai no korîda / In the Realm of Senses

1978 Imperium namiętności / Ai no bôrei / Empire of Passion

1982 Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence / Merry Christmas, Mr. Lawrence

1986 Max, moja miłość / Max mon amour

1999 Tabu / Gohatto / Taboo

Twórcy

reżyseria Nagisa Ōshima
scenariusz Nagisa Ōshima, Mamoru Sasaki, Toshio Tajima, Tsutomu Tamura
zdjęcia Akira Takada
montaż Keiichi Uraoka
muzyka Hikaru Hayashi
obsada Akiko Koyama, Ichirō Araki, Kazuko Tajima, Jūzō Itami, Koji Iwabuchi
producent Masayuki Nakajima
produkcja Sozosha
właściciel praw Shochiku
język japoński
barwa kolor i czarno-biały

Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej

Nagisa Ōshima

Twoja ocena 0/5