Centrum Pompidou poprosiło legendarnego filmowca, aby w formie wizualnej odpowiedział na pytanie: Gdzie teraz jesteś, Leosie Caraxie? Powstał film To nie ja, będący fascynującym strumieniem świadomości artysty, próbą zmapowania jego własnego świata. Pokazany premierowo na tegorocznym festiwalu w Cannes esej Caraxa widzieć można jako hołd dla Godarda i kolejny odcinek jego słynnych Historii kina – tu także kinofilia łączy się z namysłem nad zmieniającą się rzeczywistością. Bo jak ma się Imigrant Chaplina do dzisiejszej sytuacji na Morzu Śródziemnym? Ilu Romanów Polańskich znamy? W jakim języku mówi osiołek Baltazar z filmu Bressona? I kto pamięta o ukraińskiej aktywistce Oksanie Szaczko z Femenu? To nie ja przybiera też formę autosatyry – to 40 minut zabawnego kolażu, zmontowanego przez samego reżysera, w którym powróci Monsieur Merde (Denis Lavant) i zatańczy baby Annette. Zanurzenie się w nadmiarowej, surrealistycznej estetyce autora Poli X pozwala widzowi zbliżyć się do jego uniwersum, a jednocześnie jest zaproszeniem do niekonwencjonalnego myślenia obrazem i dźwiękiem.
Odpowiedź Tsaia Ming-lianga na pytanie Centrum Pompidou, Gdzie teraz jesteś, Tsaiu Ming-liangu?, znalazła się w tegorocznym programie sekcji Lost Lost Lost.
Urodził się w 1960 roku w podparyskim Suresnes jako Alexandre Oscar Dupont. Pseudonim Léos Carax stanowi anagram jego dwóch imion. W wieku niespełna 20 lat został krytykiem filmowym „Cahiers du cinéma” prowadzonego przez Serge’a Daneya. Na łamach słynnego pisma zadebiutował entuzjastyczną recenzją Paradise Alley (1978) – pierwszego filmu reżyserskiego Sylvestra Stallone’a. Niedługo później Carax sięgnął po kamerę. Swym pełnometrażowym debiutem – filmem Chłopak spotyka dziewczynę – wzbudził sensację na festiwalu w Cannes. Już wówczas zaprezentował najbardziej charakterystyczne cechy swojego stylu: zamiłowanie do ekranowej poezji, melancholijną wrażliwość i ironiczne poczucie humoru. Następna w kolejności Zła krew otrzymała prestiżową nagrodę za innowacyjność na Berlinale. Kochankowie z Pont- Neuf co prawda okazali się finansową klapą, lecz spotkali się z uznaniem Europejskiej Akademii Filmowej. Po ośmioletniej przerwie Carax powrócił do filmu pełnometrażowego za sprawą Poli X (w międzyczasie nakręcił tylko jeden krótki metraż Sans titre), swobodnej adaptacji powieści Hermana Melville’a. W jednym z późniejszych filmów krótkometrażowych francuski reżyser powołał do życia postać Monsieur Merde, który kilka lat później powrócił jako jeden z bohaterów Holy Motors. Ów film z 2012 roku okazał się rewelacją festiwalu w Cannes i sprawił, że ponownie uznano Caraxa za jednego z najważniejszych twórców współczesnego kina.
1980 Strangulation Blues (short)
1984 Chłopak spotyka dziewczynę / Boy Meets Girl
1986 Zła krew / Mauvais sang / The Night Is Young (aka Bad Blood)
1991 Kochankowie z Pont-Neuf / Les amants du Pont-Neuf / The Lovers on the Bridge
1999 Pola X
2012 Holy Motors
2021 Annette