English
Indeks Cykle Kalendarz

To nie ja

Leos Carax
It's Not Me / C'est pas moi
Francja 2024 / 41’
napisy: polskie i angielskie
Symfonia o umieraniu Zamknij oczy

Centrum Pompidou poprosiło legendarnego filmowca, aby w formie wizualnej odpowiedział na pytanie: Gdzie teraz jesteś, Leosie Caraxie? Powstał film To nie ja, będący fascynującym strumieniem świadomości artysty, próbą zmapowania jego własnego świata. Pokazany premierowo na tegorocznym festiwalu w Cannes esej Caraxa widzieć można jako hołd dla Godarda i kolejny odcinek jego słynnych Historii kina – tu także kinofilia łączy się z namysłem nad zmieniającą się rzeczywistością. Bo jak ma się Imigrant Chaplina do dzisiejszej sytuacji na Morzu Śródziemnym? Ilu Romanów Polańskich znamy? W jakim języku mówi osiołek Baltazar z filmu Bressona? I kto pamięta o ukraińskiej aktywistce Oksanie Szaczko z Femenu? To nie ja przybiera też formę autosatyry – to 40 minut zabawnego kolażu, zmontowanego przez samego reżysera, w którym powróci Monsieur Merde (Denis Lavant) i zatańczy baby Annette. Zanurzenie się w nadmiarowej, surrealistycznej estetyce autora Poli X pozwala widzowi zbliżyć się do jego uniwersum, a jednocześnie jest zaproszeniem do niekonwencjonalnego myślenia obrazem i dźwiękiem. 

Odpowiedź Tsaia Ming-lianga na pytanie Centrum Pompidou, Gdzie teraz jesteś, Tsaiu Ming-liangu?, znalazła się w tegorocznym programie sekcji Lost Lost Lost.

Adam Kruk

Seanse

pt 19 lip, 21:45 dcf lw
śr 24 lip, 22:00 knh 2
sb 27 lip, 09:45 dcf lw
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

461 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Leos Carax

Urodził się w 1960 roku w podparyskim Suresnes jako Alexandre Oscar Dupont. Pseudonim Léos Carax stanowi anagram jego dwóch imion. W wieku niespełna 20 lat został krytykiem filmowym „Cahiers du cinéma” prowadzonego przez Serge’a Daneya. Na łamach słynnego pisma zadebiutował entuzjastyczną recenzją Paradise Alley (1978) – pierwszego filmu reżyserskiego Sylvestra Stallone’a. Niedługo później Carax sięgnął po kamerę. Swym pełnometrażowym debiutem – filmem Chłopak spotyka dziewczynę – wzbudził sensację na festiwalu w Cannes. Już wówczas zaprezentował najbardziej charakterystyczne cechy swojego stylu: zamiłowanie do ekranowej poezji, melancholijną wrażliwość i ironiczne poczucie humoru. Następna w kolejności  Zła krew otrzymała prestiżową nagrodę za innowacyjność na Berlinale. Kochankowie z Pont- Neuf co prawda okazali się finansową klapą, lecz spotkali się z uznaniem Europejskiej Akademii Filmowej. Po ośmioletniej przerwie Carax powrócił do filmu pełnometrażowego za sprawą Poli X (w międzyczasie nakręcił tylko jeden krótki metraż Sans titre), swobodnej adaptacji powieści Hermana Melville’a. W jednym z późniejszych filmów krótkometrażowych francuski reżyser powołał do życia postać Monsieur Merde, który kilka lat później powrócił jako jeden z bohaterów Holy Motors. Ów film z 2012 roku okazał się rewelacją festiwalu w Cannes i sprawił, że ponownie uznano Caraxa za jednego z najważniejszych twórców współczesnego kina.

Wybrana filmografia

1980 Strangulation Blues (short)

1984 Chłopak spotyka dziewczynę / Boy Meets Girl

1986 Zła krew / Mauvais sang / The Night Is Young (aka Bad Blood)

1991 Kochankowie z Pont-Neuf / Les amants du Pont-Neuf / The Lovers on the Bridge

1999 Pola X

2012 Holy Motors

2021 Annette

Twórcy

reżyseria Leos Carax
scenariusz Leos Carax
zdjęcia Caroline Champetier
montaż Leos Carax
dźwięk Thomas Gauder
kostiumy Pascaline Chavanne
scenografia Florian Sanson
charakteryzacja Bernard Floch
obsada Leos Carax, Denis Lavant, Nastya Golubeva Carax
producent Leos Carax, Charles Gillibert
produkcja CG Cinéma, Théo Films, Arte France Cinéma
właściciel praw Films du Losange
język francuski, angielski
barwa kolor

To nie ja

Leos Carax

Twoja ocena 0/5