Jeden z najgłośniejszych tytułów tegorocznego konkursu w Cannes to przede wszystkim triumf Demi Moore, dla której rola starzejącej się celebrytki, Elizabeth Sparkle, stanowi przełom w karierze. Substancja dowodzi także, że body horror jest gatunkiem, który za sprawą reżyserek (m.in. Lucile Hadžihalilović, Julii Ducournau czy Rose Glass) dostał potężny zastrzyk świeżej krwi. Akcja filmu Coralie Fargeat rozgrywa się w świecie wymagającym od kobiet, by stawały się coraz „lepszą wersją siebie” i goniły wyśrubowane standardy piękna. Dlatego kiedy Sparkle, gwiazda fitnessu, kończy 50 lat, szefowie stacji, w której ma swój program, postanawiają wymienić ją na młodszą trenerkę. Zdruzgotana i upokorzona, otrzymuje jednak ofertę od laboratorium – otrzyma tytułową substancję, dzięki której stanie się młodsza, piękniejsza i perfekcyjna w każdym calu. Czy starzejąca się kobieta może odrzucić taką szansę? Film Fargeat to satyra na Hollywood. W pełnej czarnego humoru Substancji odbija się doświadczenie wielu aktorek budujących karierę na kapitale urody. Ale ten body horror jest też bezbłędny w dużo głębszych diagnozach rzeczywistości, w której zewnętrzne oczekiwania, uwewnętrzniona nienawiść do siebie, przemysł urody i branża rozrywkowa bez końca dyscyplinują kobiece ciała i dusze.
MFF w Cannes 2024 – najlepszy scenariusz
Urodzona w 1976 roku francuska reżyserka i scenarzystka. Jest najbardziej znana ze swojego debiutanckiego filmu fabularnego Zemsta z 2017 roku, za który otrzymała nagrody na niezależnych festiwalach filmowych na całym świecie. Fargeat wymienia Davida Cronenberga, Johna Carpentera, Davida Lyncha i Michaela Hanekego jako twórców, którzy wywarli na nią wpływ, inspiruje się też kinem południowokoreańskim.
2014 Reality+ (short)
2017 Zemsta / Revenge
2024 Substancja / The Substance