W hotelu gromadzą się miejscowe władze, aby uczcić zakończenie wojny. Wśród gości znajduje się komunista Szczuka. Podziemna organizacja wydała na niego wyrok śmierci. Zamachu ma dokonać Maciek Chełmicki, żołnierz AK. Pierwsza próba zabójstwa nie udaje się, więc Maciek również pojawia się w hotelu. Spotkanie z barmanką Krystyną rodzi w nim wątpliwości. Czy warto jeszcze zabijać, skoro wojna już się skończyła? Powojenna rzeczywistość nie oferuje żadnej alternatywy. Film Wajdy został entuzjastycznie przyjęty zarówno przez publiczność, jak i krytykę. Stanisław Grochowiak pisał: Popiół i diament Andrzeja Wajdy to dzieło moralisty i filozofa, dzieło, w którym racje polityczne stanowią kanwę do rozegrania prawd ostatecznych. Zbigniew Cybulski, wcielający się w rolę Maćka, wzorował się na nowym typie aktorstwa charakterystycznym dla Jamesa Deana czy Marlona Brando. W juniorkach i ciemnych okularach nie przystawał do rzeczywistego wizerunku akowca, a jednak jego kreacja urosła do rangi mitu, choć początkowo Wajda rozpatrywał do tej roli kandydaturę Tadeusza Janczara.
Pokaz odbędzie się w ramach tegorocznego jubileuszu 70-lecia Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu.
MFF w Wenecji 1959 - nagroda FIPRESCI
(1926-2016) Reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta i scenograf. Studiował malarstwo na ASP w Krakowie (1946-50), następnie reżyserię w PWSF w Łodzi. Był jednym z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich reżyserów, a zarazem współtwórcą polskiej szkoły filmowej. Pierwsze kroki w zawodzie stawiał u boku Aleksandra Forda przy filmie Piątka z ulicy Barskiej. Debiutował Pokoleniem, opowieścią o losach młodzieży z warszawskich przedmieść podczas okupacji hitlerowskiej. Wajda był twórcą niezwykle płodnym i wszechstronnym. Zrealizował filmy psychologiczne, historyczne i polityczne, a także adaptacje dzieł literackich. W każdym z tych gatunków stworzył obrazy, które na stałe weszły do kanonu. W dowód uznania za wybitne zasługi Wajda otrzymał wiele prestiżowych nagród. W 2000 roku jako pierwszy polski filmowiec otrzymał Oscara za całokształt twórczości. Zajmował się również reżyserią teatralną. Związany był z krakowskim Teatrem Starym i warszawskim Teatrem Powszechnym.
1954 Pokolenie / A Generation
1957 Kanał / Kanal
1958 Popiół i diament / Ashes and Diamonds
1959 Lotna
1960 Niewinni czarodzieje / Innocent Sorcerers
1965 Popioły / The Ashes
1968 Wszystko na sprzedaż / Everything for Sale
1970 Krajobraz po bitwie / Landscape After the Battle
1973 Wesele / The Wedding
1974 Ziemia obiecana / Promised land
1976 Człowiek z marmuru / Man of Marble
1979 Panny z Wilka / The Girl from Wilko
1981 Człowiek z żelaza / Man of Iron
1983 Danton
1999 Pan Tadeusz