1988, rok przed upadkiem dyktatorskich rządów Ceaușescu. Nela postanawia opuścić Bukareszt, zostać nauczycielką na prowincji i pochować prochy ojca, dowódcy służb bezpieczeństwa, pod tytułowym drzewem. Podróż przez Rumunię w tamtym czasie okazuje się drogą przez piekło. Aby przetrwać, kobieta musi rozpychać się rękami i nogami. Pomaga jej w tym chirurg Mitică, który podobnie jak ona „nie wierzy już w Boga i człowieka”. Tę rozczarowaną życiem parę zaczyna łączyć uczucie. Dąb jest pierwszym filmem, który Pintilie mógł zrealizować i pokazać w Rumunii po dwóch dekadach spędzonych na emigracji. Jak przyznawał, chciał zrobić film o tym, jak to się stało, że nienormalność była postrzegana jako normalna. Zaskakujący, brutalny finał jest doskonałym podsumowaniem zmierzchu okrutnego komunistycznego reżimu.
(1933-2018) Zaczynał w teatrze, a w latach 1960-1972 był dyrektorem głównego teatru w Bukareszcie. Zadebiutował w kinie filmem Niedziela o szóstej (1965), a następnie nakręcił jedno ze swoich głównych dzieł, Rekonstrukcję (1968). W 1973 roku przeniósł się do Francji i pozostał tam do 1982 roku, ponownie pracując nad produkcjami teatralnymi i operami. Po upadku komunizmu powrócił do Rumunii i nakręcił m.in. polityczną farsę i apokaliptyczną przypowieść w jednym, Dąb (1992), rozgrywającą się w ostatnich dniach reżimu Ceaușescu.
1965 Niedziela o szóstej / Duminică la ora Sase / Sunday at Six
1968 Rekonstrukcja / Reconstituirea / Reconstruction
1975 Sala nr 6 / Paviljon VI / Ward Six
1982 Dlaczego biją w dzwony, Mitica? / De ce Trag Clopotele, Mitică / Carnival Scenes
1992 Dąb / Balanța / The Oak
1998 Ostatni przystanek raj / Terminus Paradis / Next Stop Paradise
2003 Niki i Flo / Niki Ardelean, colonel în rezerva / Niki and Flo