Oparta na faktach historia seryjnego mordercy i gwałciciela, opowiedziana z perspektywy dwóch kobiet – ofiary, a później kochanki, a także jego żony. Ōshima opowiada o losach mężczyzny – znanego z nagłówków gazet jako „oprawca w samo południe” – używając wspomnień jego partnerek dotkniętych syndromem sztokholmskim. Za pomocą eliptycznej struktury tworzy nietypowy portret kryminalisty, biografię przemocy złożoną z flashbacków i pamięciowych przeskoków osób trzecich. Kamera pozostaje tu w klaustrofobicznej bliskości z ludzkim ciałem, ukazując za pomocą sugestywnego montażu zaangażowanie oprawcy, jak i lęk jego ofiar. Po raz pierwszy Ōshima tak wyraźnie odchodzi od obserwacji współczesnego miasta i zwraca się w stronę japońskiej prowincji, tworząc autorską wizję podwójnego samobójstwa (shinjū). Koszmar za dnia to też próba wiwisekcji tematów związanych z tożsamością oraz systemem klasowym, inicjująca poetykę cielesnej deprawacji, jaka zdominuje późniejszą twórczość Ōshimy.
Jeden z najważniejszych japońskich twórców filmowych. Reżyser, scenarzysta, teoretyk kina. Urodził się w 1932 roku w Okayamie. Po ukończeniu politologii na Uniwersytecie w Kioto, znalazł pracę w jednym z ważniejszych studiów filmowych, Shochiku, gdzie był asystentem m.in. Masakiego Kobayashiego. Zanim zrealizował swój debiut Miasto nadziei i miłości w 1959 roku, był już cenionym krytykiem filmowym. W 1960 roku wyreżyserował aż trzy filmy, które rozpoczęły tzw. Nową Falę Shochiku, a obok Masahiro Shinody, Yoshishige Yoshidy i Shōheia Imamury stał się najważniejszym głosem młodego pokolenia, które później zostało określone mianem japońskiej Nowej Fali. Ōshima był twórcą radykalnym i politycznie zaangażowanym, jako jeden z niewielu komentował wydarzenia z frontu w Wietnamie, sytuację Koreańczyków w Japonii, czy kwestie kary śmierci. Nie pasował do studia komercyjnego – szybko odszedł z Shochiku. Założył własną firmę Sōzōsha, a swoje najważniejsze dzieła zrealizował we współpracy z Art Theatre Guild. Jako reżyser był aktywny przez cztery dekady, tworząc filmy także poza granicami Japonii. Był ikonoklastą kina japońskiego i niezwykle uważnym obserwatorem rzeczywistości, eksperymentatorem, filmowym socjologiem i filozofem. Zmarł w 2013 roku w wyniku zapalenia płuc. Miał 80 lat.
1960 Naga młodość / Seishun zankoku monogatari / Cruel Story of Youth
1960 Noc i mgła w Japonii / Night and Fog in Japan / Nihon no yoru to kiri
1960 Pogrzeb słońca / Taiyô no hakaba / The Sun’s Burial
1965 Rozkosz / Etsuraku / Pleasures of the Flesh
1966 Koszmar za dnia / Hakuchû no torima / Violence at Noon
1967 Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej / Nihon shunka-kô / Sing a Song of Sex
1968 Śmierć przez powieszenie / Kôshikei / Death by Hanging
1969 Chłopiec / Shônen / Boy
1970 Po wojnie tokijskiej / Tôkyô sensô sengo hiwa / The Man Who Left His Will on Film
1976 Imperium zmysłów / Ai no korîda / In the Realm of Senses
1978 Imperium namiętności / Ai no bôrei / Empire of Passion
1982 Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence / Merry Christmas, Mr. Lawrence
1986 Max, moja miłość / Max mon amour
1999 Tabu / Gohatto / Taboo