Birdey przychodzi do księgarni Kinokuniya w tokijskiej dzielnicy Shinjuku w jednym celu – by kraść książki erotyczne. Jest bibliofilem, wyławia same perełki, jednak zostaje przyłapany na gorącym uczynku przez Umeko, pracującą w księgarni dziewczynę. Szybko rodzi się między nimi erotyczna fascynacja. Przemierzając tokijskie ulice, uczestniczą w coraz dziwniejszych wydarzeniach, a granice między rzeczywistością a snem powoli zaczynają się zacierać. Inspirując się Dziennikiem złodzieja Jeana Geneta, Ōshima tworzy film, który wymyka się klasyfikacjom – z jednej strony to erotyczna komedia o kryzysie męskości i transgresyjny musical złożony z ulicznych performensów, z drugiej – manifest sprzeciwiający się establishmentowi albo akt destrukcji literackiego medium. To dzieło zrodzone z poczucia twórczej wolności, z udziałem ikon japońskiej awangardy: współscenarzystą filmu był Masao Adachi, a w głównych rolach występują Tadanori Yokoo, awangardowy artysta wizualny (współpracował m.in. z Shūjim Terayamą), i Jūrō Kara, założyciel teatru sytuacjonistycznego.
Jeden z najważniejszych japońskich twórców filmowych. Reżyser, scenarzysta, teoretyk kina. Urodził się w 1932 roku w Okayamie. Po ukończeniu politologii na Uniwersytecie w Kioto, znalazł pracę w jednym z ważniejszych studiów filmowych, Shochiku, gdzie był asystentem m.in. Masakiego Kobayashiego. Zanim zrealizował swój debiut Miasto nadziei i miłości w 1959 roku, był już cenionym krytykiem filmowym. W 1960 roku wyreżyserował aż trzy filmy, które rozpoczęły tzw. Nową Falę Shochiku, a obok Masahiro Shinody, Yoshishige Yoshidy i Shōheia Imamury stał się najważniejszym głosem młodego pokolenia, które później zostało określone mianem japońskiej Nowej Fali. Ōshima był twórcą radykalnym i politycznie zaangażowanym, jako jeden z niewielu komentował wydarzenia z frontu w Wietnamie, sytuację Koreańczyków w Japonii, czy kwestie kary śmierci. Nie pasował do studia komercyjnego – szybko odszedł z Shochiku. Założył własną firmę Sōzōsha, a swoje najważniejsze dzieła zrealizował we współpracy z Art Theatre Guild. Jako reżyser był aktywny przez cztery dekady, tworząc filmy także poza granicami Japonii. Był ikonoklastą kina japońskiego i niezwykle uważnym obserwatorem rzeczywistości, eksperymentatorem, filmowym socjologiem i filozofem. Zmarł w 2013 roku w wyniku zapalenia płuc. Miał 80 lat.
1960 Naga młodość / Seishun zankoku monogatari / Cruel Story of Youth
1960 Noc i mgła w Japonii / Night and Fog in Japan / Nihon no yoru to kiri
1960 Pogrzeb słońca / Taiyô no hakaba / The Sun’s Burial
1965 Rozkosz / Etsuraku / Pleasures of the Flesh
1966 Koszmar za dnia / Hakuchû no torima / Violence at Noon
1967 Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej / Nihon shunka-kô / Sing a Song of Sex
1968 Śmierć przez powieszenie / Kôshikei / Death by Hanging
1969 Chłopiec / Shônen / Boy
1970 Po wojnie tokijskiej / Tôkyô sensô sengo hiwa / The Man Who Left His Will on Film
1976 Imperium zmysłów / Ai no korîda / In the Realm of Senses
1978 Imperium namiętności / Ai no bôrei / Empire of Passion
1982 Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence / Merry Christmas, Mr. Lawrence
1986 Max, moja miłość / Max mon amour
1999 Tabu / Gohatto / Taboo