Co powiecie na odjechany musical dokumentalny o argentyńskich więźniarkach? Reas – pokazywane na tegorocznym Berlinale –to jedyne w swoim rodzaju doświadczenie, łączące punkowe koncerty z vogue’ingiem, a także intymne historie osadzonych z dumnym ich performowaniem. Nic dziwnego, skoro film stworzyła Lola Arias – jedna z najważniejszych figur argentyńskiej sztuki współczesnej, autorka Teatru wojny (19. NH), w którym skonfrontowała ze sobą weteranów wojny o Falklandy/Malwiny. Tym razem artystka zebrała historie niebezpiecznych (czy faktycznie?) dziewczyn i jednego transpłciowego chłopaka, zapraszając ich do odtworzenia swoich doświadczeń w przestrzeniach nieczynnego już więzienia Caseros w Buenos Aires. Wkraczamy do niego wraz z Yoseli, aresztowaną na lotnisku za próbę przemytu narkotyków. Dziewczyna pozna tam całą galerię barwnych postaci, z którymi nawiąże (nie tylko muzyczne) relacje. Arias oddaje marginalizowanym bohaterkom głos, ale i przywraca im godność, z uwagą i humorem rekonstruując to, co przeżyły, oraz pytając, o czym marzą. Za rewelacyjne zdjęcia odpowiada Martín Benchimol, autor pokazywanego w zeszłym roku na Nowych Horyzontach Zamku.
Jedna z najważniejszych argentyńskich artystek współczesnych urodziła się w 1976 roku w Buenos Aires, gdzie studiowała literaturę i dramatopisarstwo. Arias zajmuje się performancem, działa na polu sztuk wizualnych i muzyki, reżyseruje w teatrze i w filmie. Jej artystyczne projekty zawsze silnie związane są z rzeczywistością społeczną, którą starają się przekształcać. Widać to na przykładzie prowadzonych przez nią warsztatów teatralnych, ale i w filmach, takich jak Teatr wojny (19. NH) czy w najnowszym, pokazanym premierowo na Berlinale, Reas.
2014 Veteranos / Veterans
2018 Teatr wojny / Teatro de guerra / Theatre of War
2021 Far Away From Russia
2024 Reas