U stóp góry Kassala (…) wiatry hababay, smagając zbocza, wytwarzają takie dźwięki, jakby grała orkiestra wszechświata. Ponad harmonią rozbrzmiewa melodia upałów, a wichry wyją w gniewie. W tym właśnie surowym klimacie rozgrywa się Tajouj, najszlachetniejszy i najczulszy romans w historii. Tak zapowiada narrator, gdy w tle dmie silny wiatr, a obietnicę stara się spełnić reżyser w swoim muzycznym melodramacie, adaptacji pierwszej sudańskiej powieści Osmana Mohameda Hashima. W Tajouj wzrusza zestawienie epickiego prologu z oszczędnym obrazem, zeskanowanym z jedynej zachowanej kopii. Przebarwienia, przetarcia i wybrakowany początek jednej rolki (dialog zastąpiony napisami) wzmagają poczucie obcowania ze skarbem odnalezionym w jakimś schowku. Mohallak jest zakochany w Tajouj, co głosi swoim donośnym śpiewem (w tej roli znany śpiewak Al Badiya). Ich związek napotyka jednak wiele przeszkód: starsi muszą wyrazić zgodę na poślubienie kuzynki, a dziewczyny pożąda też zapalczywy Ohag. Miłość i zazdrość, humor i magia płynnie przenikają się w tej historii nakręconej ponad pół wieku temu, a rozgrywającej się jakby w mitycznej przeszłości.
MFF w Kairze 1982 – Nefertiti
(1921-2008) Syn farmerów, w trakcie II wojny światowej należał do oddziału Royal Corps of Signals w armii brytyjskiej, należy do mniej znanych pionierów kina afrykańskiego. Doświadczenie zdobył jako operator British Colonial Film Unit i asystent w egipskim studiu Masr. W niepodległym Sudanie został kronikarzem wydarzeń politycznych i życia codziennego, ale oprócz dokumentów nakręcił też trzy fabuły. Przez kilka dekad prowadził prywatne Studio Gad, w którym karierę rozpoczęła jego córka Sara, asystująca mu potem, gdy pod koniec życia stracił wzrok.
1956 Song of Khartoum (doc.)
1977 Tajouj / Tājūj
1984 Viva Sara (doc.)
1998 The Sheikh’s Blessing / Barakat Al-Sheigh
2007 The Miserables