Wyprawa w przeszłość mniej i bardziej odległą, rozpoczynająca się od niemal szpiegowskiej konspiracji. Oto władze w Kairze wysyłają młodego inspektora w górę Nilu, by powstrzymał grabież sarkofagów i grobowców faraonów. Rodzina głównego bohatera, Wannisa, też trudni się tym fachem, ale on sam po śmierci ojca zaczyna mieć moralne rozterki: czy ważniejsze jest zaspokojenie doraźnych potrzeb, czy ponadczasowe dziedzictwo? Czy przywłaszczenie jednego wisiorka, żeby wyżywić rodzinę, to wielki grzech? Czy i komu zdradzić dotąd nieznane miejsce pochówku XXI dynastii? Abdel Salam kreuje nastrój tajemnicy poprzez cytowanie Księgi umarłych, mroczne kadry oraz szum wiatru i smyczkowe burdony. Przybliża przy tym temat stosunku Egipcjan do starożytnej historii, której pozostają bardzo dalekimi spadkobiercami. Co pozostanie miejscowym plemionom, gdy wszystkie skarby zostaną z prowincji zabrane parowcem do stolicy? Imponująca scenografia i malarskie zdjęcia stają się w istocie tłem do zadania pytań o kulisy i konsekwencje modernizacji. W końcu, jak mówi w grobowcu jeden ze starszych: Tutaj nie jesteście niczym innym niż tylko ziarnkami piasku w brzuchu góry.
(1930-1986) Był historykiem sztuki i architektem, który zaczął przygodę z kinem jako scenograf. Projektował wielkie dekoracje do klasycznych dzieł egipskiego kina z lat 60., został też konsultantem Jerzego Kawalerowicza w Faraonie. W latach 70. i 80. kręcił liczne dokumenty odwołujące się do starożytnej historii Egiptu, potem przez dekadę próbował nakręcić film o Echnatonie, ale wciąż przerabiał scenariusz i uparcie odrzucał propozycje zewnętrznego finansowania.
1969 El Fallah el-fasih / The Eoloquent Peasant (short)
1973 Afaq (doc.)
1982 Korssy Tout Ankh Amun El Zahaby
1986 Akhenaten / The Tragedy of the Great House (unfinished)