Quentin Tarantino w swojej książce Spekulacje o kinie uznał Zadanie specjalne za jeden z niewielu prawdziwie bezkompromisowych filmów lat 80. Zauważył też, że Friedkin – jak inni twórcy przekraczający hollywoodzkie normy – został ukarany za swoje występki przez prasę, publikę i branżę. Zadanie specjalne, historia detektywa Burnsa (Al Pacino), tropiącego seryjnego mordercę działającego w środowisku BDSM, nie spodobało się ani krytykom, ani publiczności, zdobyło nawet trzy nominacje do przyznawanych wówczas po raz pierwszy Złotych Malin. Dopiero po latach widać, że negatywne reakcje były przesadzone. Transgresywny film Friedkina do dziś bowiem zaskakuje brutalnością i obyczajową odwagą, a przy tym jest czymś znacznie więcej niż tylko trzymającym w napięciu kryminałem. To opowieść o stalkingu, obsesji, fałszu i szukaniu swojej tożsamości, a jej bohaterowie sprawiają wrażenie, jakby byli w nieustannym ruchu. Oryginalny tytuł Cruising odnosi się zarówno do mężczyzn przemierzających nowojorskie ulice w poszukiwaniu seksualnych partnerów, jak i do krążących po mieście policyjnych patroli czy też do szukającego ofiar zabójcy i tropiącego go Burnsa. Kamera Jamesa Contnera sprawia, że wędrówka po zakazanych dzielnicach jest równie niebezpieczna, co ekscytująca.
Jakub Demiańczuk
Seans Zadania specjalnego 25 lipca, godz. 16:00 będzie połączony z DKF-em Pełnej Sali. Podczas dyskusji po projekcji spojrzymy na dzieło Friedkina współczesnym okiem. Zastanowimy się nad problematycznymi elementami fabuły, osadzimy je w kontekstach społeczno-obyczajowych, ale też spytamy o ich potencjalnie ponadczasowy wydźwięk. Wspólnie porozmawiamy o rozwiązaniach inscenizacyjnych, sposobie prowadzenia kamery oraz przestrzeniach ukazanych w filmie, zwracając również uwagę na kreację Ala Pacino. Spotkanie poprowadzi Michał Konarski, zastępca redaktora naczelnego portalu Pełna Sala, patrona medialnego tegorocznej edycji festiwalu.
Jeden z czołowych twórców amerykańskich lat 70. i 80., którego filmy zaliczane były do tzw. nurtu Nowego Hollywood. Karierę zaczynał jako twórca filmów dokumentalnych i seriali telewizyjnych, jednak sławę zdobył dzięki prowokacyjnym, gwałtownym, pełnym przemocy fabułom, w których wykorzystywał konwencje kina gatunkowego, by wnikliwie przyglądać się społecznym problemom współczesnej Ameryki. Laureat Oscara za reżyserię Francuskiego łącznika, drugą nominację dostał za Egzorcystę. Od 1998 roku pracował także jako reżyser operowy m.in. na scenach w Los Angeles i Monachium. Zmarł w 2023 roku, niespełna miesiąc przed premierą swojego ostatniego filmu Bunt przed sądem wojskowym.
1967 Dobre czasy / Good Times
1968 Przyjęcie urodzinowe / The Birthday Party
1970 Chórzyści / The Boys in the Band
1971 Francuski łącznik / The French Connection
1973 Egzorcysta / The Exorcist
1977 Cena strachu / Sorcerer
1980 Zadanie specjalne / Cruising
1983 Układ stulecia / Deal of the Century
1985 Żyć i umrzeć w Los Angeles (To Live and Die in L.A.)
1990 Strażnik / The Guardian
1995 Jade
1997 Dwunastu gniewnych ludzi / 12 Angry Men
2000 Regulamin zabijania / Rules of Engagement
2003 Nożownik / The Hunted
2011 Zabójczy Joe / Killer Joe
2017 Diabeł i ojciec Amorth / The Devil and Father Amorth
2023 Bunt przed sądem wojskowym / The Caine Mutiny Court-Martial