Nowy film Mati Diop to duchologiczny dokument o powrocie zrabowanych skarbów. 26 obiektów opuszcza paryskie Quai Branly, by po ponad stu latach znaleźć się w Królestwie Dahomeju – dzisiejszym Beninie. Owa podróż to nie tylko wydarzenie wagi symbolicznej i politycznej, ale także rodzaj zmartwychwstania. Potężna statua króla Gezo budzi się w muzealnych podziemiach i zabiera głos. Monolog władcy, którego duch zaklęty został w drewnie i metalu, tworzy poetycką warstwę filmu, pozwala obiektom sprowadzonym do roli dzieł sztuki czy etnograficznych ciekawostek odzyskać prawdziwe moce. Dahomej odwraca perspektywę: nie zajmuje się kwestią dekolonizacji zachodnich instytucji, lecz skupia się na tym, co restytucja oznacza dla tych, do których powracają skradzione posągi czy trony. Czy to tylko odwracanie uwagi od bieżących problemów? Dlaczego tylko 26 skarbów, skoro wywieziono tysiące? Czy można ograbić naród z jego ducha? Jak wyzwolić się z wpływów języka i kultury dawnego kolonizatora? Dla kogo przeznaczona jest ekspozycja przywiezionych obiektów? Diop filmuje studencką debatę, oddając głos młodości, która musi wyciągnąć wnioski z własnej historii. Liryczny, a przy tym manifestacyjnie polityczny i otwarty na ambiwalencję Dahomej to lekcja polityki historycznej w najlepszym wydaniu.
Urodzona w 1982 roku aktorka i reżyserka mieszkająca i pracująca w Paryżu, którą pamiętamy m.in. z ról w filmach Claire Denis (35 kieliszków rumu, Niewierna). Wielokrotna laureatka nagród za swoje krótkie metraże, jeden z nich rozwinęła w pełnometrażową fabułę – zrealizowany w 2019 roku dramat o afrykańskiej migracji Atlantyk zdobył Grand Prix w Cannes. Na ostatnim festiwalu w Berlinie zdobyła Złotego Niedźwiedzia za dokument Dahomej poruszający temat postkolonialnych rozliczeń i rabowania dzieł sztuki.
2009 Atlantiques (short)
2012 Big in Vietnam (short)
2019 Atlantyk / Atlantique
2020 In My Room (short)
2024 Dahomej / Dahomey (doc.)