Pochodząca z Tajwanu Kai przyjeżdża do położonego we wschodniej Brazylii Recife. Ściąga przy tym na siebie zdziwione spojrzenia lokalsów, którzy – jak sami przyznają – nie przywykli do widoku turystów. Kai nie jest jednak zwykłą podróżniczką. To melancholiczka traktująca włóczęgę po obcym mieście jak lekarstwo pozwalające uleczyć złamane serce. Pewnego dnia dziewczyna poznaje grupę chińskich emigrantów zarobkowych. Krótkie spotkanie pozwala bohaterom stworzyć ulotną wspólnotę ludzi zmagających się z samotnością i poczuciem wykorzenienia. W Śpiąc z otwartymi oczami reżyserkę Nele Wohlatz (Idealna przyszłość, 17. NH) interesuje jednak coś więcej niż snucie egzystencjalnych refleksji. Jednakowo istotne dla fabuły okazują się gorzkie obserwacje na temat nierówności społecznych, przywołujące na myśl kino Klebera Mendonçy Filho, który jest zresztą jednym z producentów tego tytułu. W impresyjnym, pozbawionym zwartej struktury filmie nie brakuje także wielkomiejskiej poezji i subtelnego humoru rodem z kina Basa Devosa. Dzięki temu dzieło Wohlatz – choć gęste od znaczeń i kontekstów – zachowuje lekkość pozwalającą odbiorcy czerpać przyjemność z seansu.
Urodziła się w 1982 roku. Studiowała scenografię i filozofię na Uniwersytecie w Karlsruhe, a także reżyserię filmową na Universidad Torcuato Di Tella w Buenos Aires, gdzie mieszkała przez 12 lat. Jej pełnometrażowy debiut Idealna przyszłość był prezentowany na ponad 70 międzynarodowych festiwalach filmowych i otrzymał wiele nagród.
2013 La mochila perfecta / The Perfect Backpack (doc.)
2014 Ricardo Bär (short, doc.)
2016 Tres oraciones sobre la Argentina / Three Sentences about Argentina (short, doc.)
2016·Idealna przyszłość / El futuro perfecto / The Future Perfect
2021 Turista / Tourist (doc.)
2024 Śpiąc z otwartymi oczami / Dormir de olhos abertos / Sleep with Your Eyes Open