Można zabijać słowem, sączyć jad uprzedzeń, można też mordować za pomocą toksyny zawartej w wodzie pitnej lub leków pozornie pomagających zwalczać choroby. Który z tych aktów zadawania śmierci jest tym pisanym przez wielkie M? Na początku lat 90. Rainer, u której zdiagnozowano raka piersi, znalazła szczęście w związku z kobietą. Te skrajnie odmienne doświadczenia przekuła w film podbudowany analizą wstrząsających statystyk obnażających systemową homofobię. W rezultacie powstał rozbrajająco szczery, przyprawiony czarnym humorem obraz relacji artystki i akademiczki po sześćdziesiątce, komentowany przez „Yvonne Rainer, reżyserkę”, prowokacyjnie prezentującą klatkę piersiową po mastektomii. Erudycyjne, pełne odniesień do historii kina popularnego MORDERSTWO i morderstwo najbliższe jest „tradycyjnemu" filmowi fabularnemu, którego konwencje reżyserka obnażała w awangardowej praktyce. To również ostatni tytuł w karierze Rainer. Zniechęcona machiną produkcyjną, zamyka jednak swoją twórczość pozytywnym akcentem – historią spełnionej miłości.
MFF w Berlinie 1997 - najlepszy dokument/esej
Urodzona w 1934 roku w San Francisco choreografka, tancerka i twórczyni filmów. Zaczęła tańczyć w wieku 25 lat. Jej Manifest na nie (1965) oraz Trio A (1966) zrewolucjonizowały myślenie o tańcu. Rainer jest dziś jedną z niewielu żyjących artystek, które zmieniły definicję sztuki drugiej połowy XX wieku. Działając w zmaskulinizowanym środowisku awangardy między 1971 a 1996 rokiem, nakręciła siedem filmów, występując w roli reżyserki, producentki, scenarzystki i montażystki, a także aktorki, które w awangardowej formie łączą doświadczenia prywatne z feministycznym zaangażowaniem.
1972 Życie sceniczne / Lives of Performers
1974 Film o kobiecie, która... / Film About A Woman Who...
1976 Kristina Talking Pictures
1979 Podróże z Berlina/1971 / Journeys from Berlin/1971
1985 Mężczyzna, który zazdrościł kobietom / The Man Who Envied Women
1990 Przywileje / Privilege
1996 MORDERSTWO i morderstwo / MURDER and Murder