Kazuhiro Sôda ( Morze wewnętrzne, Zero) pozostaje w znanych sobie okolicach prefektury Okayama, gdzie osiadł po powrocie z wieloletniego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Podobnie jak w swoim nagradzanym Pokoju (2010) reżyser ukazuje z pozoru nieprzeniknione relacje ludzi z kotami. W codzienności miejsca kultu, chramu szintoistycznego Gokogu, w którym gniazdko uwiły sobie porzucone przez właścicieli zwierzęta, skupia się jak w soczewce życie małej społeczności portowego miasta Ushimado. Posługując się słynną dziesiątką swoich twórczych przykazań, Sôda portretuje kolejne zakątki mieściny, przygląda się jej mieszkańcom, uwypuklając detale, które nieczęsto przyciągają ludzkie oko. Wsłuchując się w głos swoich bohaterów, dostrzega zróżnicowane podejście do kociego sąsiedztwa. Jedni „po ludzku” troszczą się o towarzyszy, inni narzekają na kwestie higieniczne, a ktoś rozważa, jak by tu wykorzystać ów charakterystyczny element miejskiego pejzażu w celach promocyjnych. Kamera Sôdy jak zwykle przyjmuje rolę uważnego i cierpliwego obserwatora, z pokorą dopasowuje się do zasad międzygatunkowej koegzystencji, tworząc kolejną „kronikę wypadków dnia codziennego”.
Japoński dokumentalista urodzony w 1970 roku. Ukończył religioznawstwo na Uniwersytecie w Tokio oraz School of Visual Arts w Nowym Jorku. Jego filmy słyną z obserwacyjnego i minimalistycznego stylu. Uważnie przygląda się w nich japońskiemu społeczeństwu, zawsze w pełni oddając prowadzenie narracji spotkanym bohaterom. Autor książek, m.in. przetłumaczonej na kilka języków Why I Make Documentaries: On Observational Filmmaking, w której prezentuje swoją twórczą filozofię.
1995 A Night in New York (short)
1996 Freezing Sunlight
1997 The Flicker
2001 Intanetto de Kazoku ga Umareru
2007 Kampania / Senkyo
2008 Mental / Seishin
2010 Pokój / Peace
2018 Morze wewnętrzne / Minatomachi
2020 Zero / Seishin 0
2024 Koty z Gokogu / Gokogu no Neko / The Cats of Gokogu Shrine