W 2022 roku Ryūichi Sakamoto, od dłuższego czasu chorujący na raka, zdecydował się na ostatni koncert. Nie dla publiczności i nawet nie dla skromnej ekipy, która pod kierownictwem Neo Sory, syna kompozytora, rejestrowała występ. Być może chciał zagrać dla siebie samego, jeszcze raz usiąść przy fortepianie, zmierzyć się z własnym bogatym dorobkiem, pożegnać się z nim przed nieuniknioną śmiercią. Melancholii i zadumie sprzyjają zarówno piękne czarno-białe zdjęcia Billa Kirsteina, jak i dobór repertuaru (usłyszymy m.in. kompozycje z nagrodzonej Oscarem ścieżki dźwiękowej Ostatniego cesarza i z Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence, a także utwory z solowych płyt artysty), a jednak Opus nie ma żałobnego nastroju. Zbliżenia na dłonie i twarz pianisty czasem pozwalają dostrzec narastające zmęczenie i ukłucia bólu, w niektórych momentach dają one poczucie, jakbyśmy swoją obecnością w sali kinowej naruszali intymność kompozytora: wtedy wystarczy na chwilę zamknąć oczy i zatopić się w muzyce. Także po to, żeby usłyszeć, że ten pożegnalny koncert to przede wszystkim ostatni triumf wielkiego mistrza nad chorobą i tracącym siły ciałem.
Japoński filmowiec, artysta wizualny i tłumacz. Absolwent filozofii oraz studiów filmowych na Wesleyan University. Swoje instalacje i wideo-arty pokazywał m.in. na Biennale w Singapurze oraz w tokijskim Watari-um Museum of Contemporary Art. W 2022 roku brał udział w Sundance Screenwriters and Director’s Lab. Poświęcony ojcu dokument Ryuichi Sakamoto | Opus pokazał premierowo na festiwalu w Wenecji kilka miesięcy po śmierci kompozytora.
2014 One Short Sleep Past (short)
2020 The Chicken (short)
2021 Ainu Neno an Ainu (doc.)
2022 Sugar Glass Bottle (short)
2023 Ryuichi Sakamoto | Opus (doc.)