Lotnisko. Biurowiec. Ulica. W środek tego żywiołu trafia pan Hulot, zagubiony prowincjusz „myślący inaczej”, zarazem pocieszny i godny współczucia. Najpierw próbuje spotkać się z pracownikiem olbrzymiego biura, potem przedziera się przez ruch uliczny i okolicznościowe imprezy… Tati kreśli dystopijną panoramę współczesności – odczłowieczonej, zautomatyzowanej, zbiurokratyzowanej. Wszystko widziane jest z oddali, z niemal boskiej perspektywy, na którą składają się dalekie plany, postacie ruszające się jak na szachownicy czy gagi rozgrywane na samym dźwięku (vide przepiękna scena „pojedynku” w poczekalni). Francuz wykorzystał narracyjny potencjał dźwięku z tak mistrzowską precyzją, że do dziś trudno znaleźć filmy, które pod tym względem mogłyby się równać z Playtime.
Przed seansem odbędzie się prelekcja Michała Oleszczyka, a po seansie zapraszamy do posłuchania odcinka podcastu o Playtime.
Bodil Awards 1969 – najlepszy film europejski
…czyli Monsieur Hulot. Obok Chaplina chyba jedyny reżyser, który tak zrósł się z odgrywaną postacią. Urodził się w 1907 roku, zmarł w roku 1982 i choć jest autorem zaledwie dziewięciu filmów, to co najmniej kilka przeszło do historii, jak Dzień świąteczny, laureat Złotego Lwa w Wenecji, czy Mój wujaszek, zdobywca Nagrody Specjalnej Jury w Cannes. Tati znany był ze stylistycznego i technicznego perfekcjonizmu. Choć jest klasykiem, żyje i po śmierci, m.in. jako autor oryginalnego scenariusza do animowanego Iluzjonisty Sylvaina Chometa.
1949 Dzień świąteczny / Jour de fête / Holiday
1953 Wakacje pana Hulot / Les vacances de Monsieur Hulot / Mr. Hulot’s Holiday
1958 Mój wujaszek / Mon oncle / Mon Oncle
1967 Playtime
1971 Pan Hulot wsród samochodów / Trafic / Traffic
1974 Parada / Parade (TV)