Podobno Park Chan-wook postanowił zostać reżyserem po obejrzeniu Zawrotu głowy Alfreda Hitchcocka. Jeśli to prawda, teraz spłaca dług mistrzowi – i to w niesamowitym stylu. W jego najnowszym filmie, nagrodzonym w Cannes za reżyserię, obrazy z dreszczowców słynnego Brytyjczyka mieszają się z emocjami wprost z kina Douglasa Sirka, a wyniszczająca obsesja zamienia się w miłość. Albo miłość zamienia się w obsesję? Żonaty policjant poznaje młodą wdowę, której mąż zginął niedawno w wypadku. Choć mężczyzna wiedzie dobre życie, to zaczyna nocować pod domem tajemniczej kobiety. Z czułością obserwuje, jak dziewczyna samotnie wyjada z pudełka lody zamiast przygotować kolację. Południowokoreański reżyser, który w swoich thrillerach wielokrotnie pokazywał, ile można zdziałać, mając do dyspozycji tylko pragnienie zemsty, z biegiem lat łagodnieje. Uczucie, które nie ma sensu, okazuje się tym razem najmocniejsze, a zaledwie przelotny dotyk wywołuje drżenie. Podejrzana to chyba najpiękniejszy romantyczny film roku, o miłości, której nikt nie zauważył i której być może wcale nie było. Ale skoro jej nie było, to dlaczego tak boli?
MFF w Cannes 2022 – najlepszy reżyser
Urodzony w 1963 roku koreański reżyser i scenarzysta. Absolwent filozofii na Sogang University w Seulu. Zanim zajął się reżyserią, asystował na planach i trudnił się dystrybucją. W końcu zadebiutował jako 29-latek filmem Daleun... haega kkuneun kkum w 1992 roku. W kinie interesuje go zabawa gatunkami i archetypami, wyspecjalizował się też w filmowym okrucieństwie. Zrealizował słynną trylogię zemsty: Pan Zemsta, Oldboy, Pani Zemsta. W Hollywood zaś zrealizował Stokera z Mią Wasikowską i Nicole Kidman.
1992 Daleun... haega kkuneun kkum / The Moon Is... the Sun's Dream
2002 Pan Zemsta / Boksuneun naui geot / Sympathy for Mr. Vengeance
2003 Oldboy / Oldeuboi
2005 Pani Zemsta / Chinjeolhan geumjassi / Lady Vengeance
2006 Jestem cyborgiem i to jest ok / Ssa-i-bo-geu-ji-man-gwen-chan-a / I'm a Cyborg, but That's OK
2013 Stoker
2016 Służąca / Agassi / The Handmaiden