Warto było czekać pięć lat na kolejny film Carli Simón, twórczyni pamiętnego Lata 1993. W nagrodzonym Złotym Niedźwiedziem na Berlinale Alcarràs katalońskiej reżyserce udało się ocalić wszystko to, co decydowało o sile jej debiutu. Opowieść o blaskach i cieniach codziennego życia rolników z tytułowej wioski ma w sobie znaną z Lata… autobiograficzną szczerość, ciepło i dyskretne poczucie humoru. W obu filmach umieszczenie w centrum dziecięcych bohaterów pozwoliło także na nadanie waloru niezwykłości błahym, pozornie nieefektownym wydarzeniom. Na tym jednak podobieństwa się kończą, gdyż kameralne Alcarràs zostaje nieoczekiwanie wzbogacone o – niemal nieobecny w debiucie Simón – wydźwięk polityczny. Podobnie jak w klasycznym Drzewie na saboty Olmiego, spokój prowincjonalnego świata zostaje w filmie Katalonki bezpowrotnie zburzony przez wtargnięcie nowoczesności i postępu. W obliczu tych wydarzeń bohaterowie muszą na naszych oczach dokonać brzemiennego w skutkach wyboru pomiędzy pragmatyzmem a idealizmem.
MFF w Berlinie 2022 - Złoty Niedźwiedź
Urodzona w 1986 roku w Barcelonie. Gdy miała sześć lat, oboje jej rodzice zmarli na AIDS, a opiekę nad dziewczynką przejęli krewni mieszkający w północnej Katalonii. Wiele lat później Simon wróciła do tamtych doświadczeń w swoim pełnometrażowym debiucie Lato 1993 (2017), który spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki i został wybrany jako hiszpański kandydat do Oscara. Drugi pełnometrażowy film Simon Alcarràs otrzymał Złotego Niedźwiedzia w Berlinie i przeszedł do historii jako pierwszy nagrodzony tą nagrodą film, w którym bohaterowie porozumiewają się w języku katalońskim.
2009 Women (doc) (short)
2010 Lovers (short)
2012 Born Positive (doc) (short)
2015 Las pequeñas cosas (short)
2016 Llacunes (short)
2017 Lato 1993 / Estiu 1993 / Summer 1993
2022 Alcarràs