Nagrodzony Złotą Kamerą w Cannes film zaczyna się jak wiele psychologicznych dramatów: szwagierka Thiena ginie w tragicznym wypadku motocyklowym, a mężczyzna musi zaopiekować się jej pięcioletnim synkiem Dao. Wspólnie jadą na prowincję, by uczestniczyć w uroczystościach pogrzebowych, lecz Thien pragnie również odnaleźć swojego brata, który wiele lat temu opuścił rodzinę, by zacząć wszystko od nowa. Wyprawa w rodzinne strony zamienia się jednak w podróż w poszukiwaniu tajemnicy życia, a przypadkowe spotkania – z dawną kochanką, z weteranem wspominającym czasy wojny – stają się dla bohatera szansą na konfrontację z widmami przeszłości. Wspaniały, nasycony biblijną symboliką, hipnotyzujący – część widzów po pokazach w Cannes opisywała seans wręcz jako doświadczenie psychodeliczne – debiut Phạm Thiên Âna wpisuje się w nurt metafizycznego slow cinema. Można w nim odnaleźć inspiracje twórczością zarówno Apichatponga Weerasethakula, jak i Andrieja Tarkowskiego czy nawet Terrence’a Malicka. Wietnamski reżyser jest jednak artystą obdarzonym własnym głosem i wrażliwością, zadającym kluczowe pytania o naturę życia i śmierci, wiary i duchowości, a zarazem świadomym, że na żadne z nich nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
MFF w Cannes 2023 - Złota Kamera
Wietnamski reżyser i scenarzysta, rocznik 1989. Absolwent politechniki w Ho Chi Minh. Po studiach zdecydował, że zajmie się realizacją filmów. Jego krótkometrażówki były pokazywane na festiwalach na całym świecie – za Bądź gotów otrzymał m.in. Illy Prize w Cannes, nagrody w Kijowie, Lwowie i Pusan oraz wyróżnienia na festiwalu w Palm Springs. W żółtym kokonie to jego pełnometrażowy debiut.
2018 The Mute (short)
2019 Bądź gotów / Stay Awake, Be Ready (short)
2023 W żółtym kokonie / Bên Trong Vỏ Kén Vàng / Inside the Yellow Cocoon Shell