Vladimir Perišić (Zwykli ludzie, 9. NH) w Straconym kraju, pokazywanym w programie tegorocznego Tygodnia Krytyki w Cannes, rozlicza się z ojczyzną i czasami swojej młodości. W 1996 roku Serbia znajduje się pod rządami Slobodana Miloševicia. Los kraju mają odmienić wybory samorządowe, ale przegrywająca z opozycją Socjalistyczna Partia Serbii nie uznaje ich wyników. Ludzie zaczynają wychodzić na ulice, rozpoczynając słynne protesty studenckie w Belgradzie. Do zbuntowanej części społeczeństwa, które marzy o rychłej demokratyzacji, mógłby dołączyć 15-letni Stefan (Jovan Ginić). Trudno mu jednak stanąć naprzeciwko brutalnych policjantów, kiedy samotnie wychowująca go matka jest rzeczniczką partii rządzącej (Jasna Đuričić, pamiętna Aida z filmu Jasmili Žbanić). Stracony kraj to zapis dziejowego zderzenia ideałów – portret nie tak dawnej epoki, w której stracone pokolenie wychowanych w komunizmie rodziców próbuje ideologicznie kontrolować wchodzące w dorosłość dzieci. Ale czy w czasach reżimu zaangażowanie polityczne to kwestia przekonań czy potrzeby?
MFF w Cannes 2023 - Nagroda Louis Roederer Foundation Rising Star
Serbski reżyser i scenarzysta filmowy. Ukończył reżyserię w Belgradzie, literaturę współczesną na Sorbonie oraz studia filmowe w słynnej paryskiej szkole La Fémis. W 2003 roku jego krótkometrażowy film dyplomowy Dremano oko został pokazany na festiwalu w Cannes w sekcji Cinéfondation. Szerszej publiczności dał się poznać debiutem fabularnym Zwykli ludzie (2009), napisanym razem z Alice Winocour (Mustang, Proxima). Film triumfował na festiwalu w Sarajewie. W 2014 roku Perišić zrealizował jedną z nowel filmu Mosty Sarajewa.
1996 Novembre (short)
2002 Killhouse (short)
2003 Dremano oko (short)
2009 Zwykli ludzie / Ordinary People
2014 Mosty Sarajewa / Les Ponts de Sarajevo / Bridges of Sarajevo (co-dir.)
2023 Stracony kraj / Lost Country