Nagrodzony za scenariusz na festiwalu w Cannes Monster to najnowszy film Japończyka Hirokazu Kore-edy, z pożegnalną ścieżką dźwiękową autorstwa Ryūichiego Sakamoto. Autor Złodziejaszków pozostaje czułym i uważnym obserwatorem nietypowych ludzkich przyjaźni i rodzinnych więzów. Tym razem tka swoją historię, niczym Kurosawa w Rashomonie, z trzech wątków przedstawiających różne punkty widzenia. Samotna matka dostrzega dziwne zachowania syna, podejrzewa nauczyciela o znęcanie się nad nim, ale dyrekcja szkoły nie reaguje… Monster jest czymś więcej niż portretem dzieciństwa czy krytyką bezdusznego japońskiego systemu edukacji. To film o tym, jak szybko wydajemy osądy, nie znając kontekstu, nie chcąc słuchać argumentów drugiej strony. Kore-eda sprytnie myli tropy, manipuluje naszymi emocjami, cierpliwie atakuje i rozgrzesza swoich bohaterów, prowadząc swój film w kierunku wzruszającej opowieści o poszukiwaniu akceptacji i wolności. Mądre, niezwykle empatyczne kino.
Studiował na Uniwersytecie Waseda, tworzył dokumenty i pisał książki. Zadebiutował w 1995 roku filmem Maboroshi no hikari, który miał premierę w konkursie głównym festiwalu w Wenecji. W 2018 roku Kore-eda zdobył Złotą Palmę w Cannes za dramat Złodziejaszki. W swojej twórczości redefiniuje więzy rodzinne, pokazuje perspektywę dziecięcą i konsekwentnie tworzy społecznie zaangażowane kino na styku poetyki realizmu magicznego i dokumentu. Baby Broker był jego pierwszym projektem zrealizowanym w Korei Południowej.
1995 Maborosi / Maboroshi no hikari
2001 Distance
2004 Nikt nie wie / Dare mo shiranai / Nobody Knows
2008 Ciągle na chodzie / Aruitemo aruitemo / Still Walking
2009 Dmuchana lala / Kuuku Ningyo / Air Doll
2011 Życzenie / Kiseki / I Wish
2013 Jak ojciec i syn / Soshite chichi ni naru / Like Father, Like Son
2015 Nasza młodsza siostra / Umimachi diary / Our Little Sister
2018 Złodziejaszki / Manbiki kazoku / Shoplifters
2019 Prawda / La vérité / The Truth
2022 Broker