Nie sądzę, abyśmy prędko mieli szansę obejrzeć coś bardziej ekscytującego, dziwnego i wywrotowego – napisał o tym filmie niemiecki reżyser i krytyk Hans-Christoph Blumenberg. Prowokacyjna mieszanka kina Rainera Wernera Fassbindera i Kabaretu Boba Fosse’a – stwierdziła na łamach „New York Timesa” Caryn James. O dziele Elfi Mikesch i Moniki Treut zrobiło się zresztą głośno, zanim jeszcze doszło do premiery – minister kultury wstrzymał dofinansowanie produkcji, a po pierwszych pokazach na Berlinale postanowił nie dopuścić do jej rozpowszechniania. Uwodzenie: Okrutna kobieta, otoczone atmosferą skandalu i tajemnicy, szybko stało się pozycją kultową, jednym z najważniejszych tytułów niemieckiego kina queer lat 80. Jego główną bohaterką jest Wanda, domina i właścicielka galerii sztuki, w której organizuje pokazy BDSM. Jednym z uczestników jest zakochany w niej Gregor (Udo Kier), poddawany przez kobietę publicznym upokorzeniom. Film stanowi luźną adaptację powieści Wenus w futrze Leopolda von Sacher-Masocha.
Urodziła się w 1954 roku w RFN. Studiowała nauki polityczne i literaturę – i to właśnie rozwijanie fascynacji literackich okazało się dla niej drogą do świata filmu. W 1978 roku obroniła doktorat o kobietach w pisarstwie markiza de Sade’a i Leopolda von Sacher-Masocha. Jej pełnometrażowy debiut fabularny Uwodzenie: Okrutna kobieta (1985) został zainspirowany Wenus w futrze Sacher-Masocha. Transgresywna, nienormatywna seksualność wciąż pozostaje jednym z głównych wątków jej twórczości. Z Elfi Mikesch, współreżyserką Uwodzenia... i stałą operatorką swoich późniejszych filmów, prowadzi od lat 80. firmę produkcyjną Hyena Films.
1985 Uwodzenie: Okrutna kobieta / Verführung: die grausame Frau / Seduction: the Cruel Woman
1988 Die Jungfrauenmaschine / Virgin Machine
1998 Didn’t Do It for Love (doc.)
1999 Gendernauci / Gendernauts - eine Reise durch die Geschlechter / Gendernauts: A Journey Through Shifting Identities (doc.)
2001 Kriegerin des Lichts / Warrior of Light (doc.)
2014 Von Mädchen und Pferden / Of Girls and Horses
2021 Genderacja / Genderation (doc.)
Austriacka reżyserka, fotografka i operatorka urodzona w 1940 roku w Judenburgu. Autorka filmów eksperymentalnych, kina z pogranicza fabuły, eseju i dokumentu. Studiowała fotografię, a pierwsze kroki w świecie artystycznym stawiała jako malarka. W połowie lat 60. przeprowadziła się do Berlina, gdzie wspólnie z Rosą von Praunheim zaczęła realizować pierwsze większe projekty fotograficzne i filmowe. W 1970 roku nakręciła swój pierwszy film pełnometrażowy – inspirowane opowiadaniem Edgara Allana Poego Charisma. Jeden z jej ostatnich filmów, Gorączka (2014), otrzymał nagrodę Teddy na Berlinale w 2014 roku.
1970 Charisma. Eine Erinnerung an den Tod / Charisma
1978 Ich danke of an Hawaii
1982 Macumba
1997 Verrückt bleiben, verliebt bleiben / Mind the Gap
2001 Die Markus Family
2014 Gorączka / Fieber / Fever