Cudownie odnaleziony Święty Graal kina kobiecego, idący w jednym szeregu z twórczością guru, António Reisa. „Półkownik” nazywany wielką osobliwością portugalskiej kinematografii. Ta kontemplacyjna opowieść o życiu i pracy kobiet z wiejskiej społeczności Lanheses w północnej Portugalii została odrestaurowana i w 2021 roku po raz pierwszy weszła do kin. Manuela Serra, której kariera niegdyś ugrzęzła pod szklanym sufitem, stała się dziś feministyczną ikoną. Reżyserka była rozczarowana patriarchalnymi stosunkami w zespołach filmowych i – jak dziś deklaruje – chciała uciec od ludzi, od chaotycznego miejskiego życia, które po rewolucji przemysłowej kobietom mogło zaoferować jedynie niższy status społeczny i stagnację. Powrót do tradycyjnej, bliskiej naturze społeczności, która nie wyznacza tak wyraźnych granic między obowiązkami kobiet i mężczyzn, pozwolił jej odnaleźć nowy świat. Kiedy ogląda się ten film z dzisiejszej indywidualistycznej perspektywy, jego wydźwięk może budzić wątpliwości – każda synteza skłania do uogólnień. Mimo to trudno oprzeć się emanującemu z niego uczuciu spokoju.
Rocznik 1948. W latach 1971-1974 studiowała w Institut des Arts et Diffusion (IAD) w Brukseli. Następnie pracowała jako asystentka montażysty (materiały archiwalne, wydarzenia z lat 1974-75) przy filmie Deus, Pátria, Autoridade Ruiego Simõesa. Była członkinią-założycielką spółdzielni filmowej Virver, z której odeszła w 1981 roku. Do tego czasu pracowała jako producentka i asystentka reżysera przy kilku filmach średniometrażowych oraz przy kolejnym filmie Ruiego Simõesa, Bom Povo Português. W latach 1979-1985 napisała scenariusz, wyreżyserowała i wyprodukowała swoje pierwsze i jedyne dzieło Ruch rzeczy (O Movimento das Coisas). W 1990 roku zaczęła pisać scenariusz drugiego filmu (o podróży przez plaże Lizbony), który ostatecznie nie został skierowany do realizacji, a rozczarowana reżyserka porzuciła kino na dekady, by powrócić w chwale w 2021 roku, kiedy Ruch rzeczy wreszcie wszedł do portugalskich kin.
1985 Ruch rzeczy / O Movimento das Coisas / The Movement of Things