Alice Diop należy do wąskiego grona twórców, którzy w fascynujący sposób potrafią portretować coś pozornie bardzo nieatrakcyjnego dla filmowca – instytucje. Tak jak Frederick Wiseman czy Raymond Depardon, w intymnych sytuacjach dostrzega doświadczenia zbiorowe i odwrotnie – z tego, co kolektywne, umie wysupłać ziarenko indywidualnych, niepowtarzalnych przeżyć. Nie inaczej dzieje się w trzymającym w napięciu, a nawet mrożącym krew w żyłach dokumencie W pogotowiu. To opowieść o publicznej przychodni w Bobigny na przedmieściach Paryża, gdzie bezpłatną pomoc otrzymują uchodźcy, osoby bezdomne i bez środków do życia, imigranci, ludzie bez papierów. To osoby w kryzysie, z fizycznymi ranami i psychicznymi traumami, niejednokrotnie ofiary prześladowań. Jesteśmy świadkami codziennej, mozolnej walki doktora Geeraerta o życie pacjentów. Jednocześnie jego obskurny gabinet niepostrzeżenie staje się metaforą chorego systemu, który zamiast pomagać potrzebującym, stara się ich wykluczyć i zepchnąć w niewidzialność.
Urodzona w 1979 roku francuska reżyserka i scenarzystka o senegalskich korzeniach. Absolwentka La Fémis (reżyseria dokumentalna), Sorbony (kolonialna historia Afryki) i Universite d’Evry (socjologia wizualna). W swoich dokumentach czyni widzialnymi marginalizowane grupy i społeczności, wnikliwie portretuje mieszkańców podparyskich przedmieść, obnaża mechanizmy rasowych i klasowych uprzedzeń. Jej dokument My, z przedmieść Paryża (2021) był zwycięzcą sekcji Encounters na Berlinale, a fabularny debiut Saint Omer otrzymał Wielką Nagrodę Jury oraz nagrodę za debiut na festiwalu w Wenecji, był też francuskim kandydatem do Oscara. Alice Diop to pierwsza czarna reżyserka reprezentująca Francję w oscarowym wyścigu.
2011 Śmierć Dantona / La mort de Danton / Danton's Death (doc.)
2016 W stronę czułości / Vers la tendresse / Towards Tenderness
2016 W pogotowiu / La permanence / On Call
2021 My, z przedmieść Paryża / Nous / We (doc.)
2022 Saint Omer