W swoim najnowszym dziele dobrze znany nowohoryzontowej publiczności mistrz kina filipińskiego Lav Diaz rezygnuje z realizmu magicznego i mitologii na rzecz brutalnej rzeczywistości. Wciąż jednak na cały naród patrzy przez pryzmat losów jednostek. Bohaterem tym razem zostaje porucznik Hermes Papauran, policjant i świadek akcji, które mają na celu likwidowanie dilerów narkotykowych w całym kraju. Świadomość tego, że za morderstwami stoją koledzy z jego jednostki, budzi w nim moralne wątpliwości. Ponadto Hermes zaczyna cierpieć na tajemniczą przypadłość, która objawia się jako choroba skóry. W czasie gdy wyjeżdża do rodziny, by podjąć próbę leczenia, z więzienia wychodzi Supremo Macabantay. Mężczyzna poszukuje porucznika, by wyrównać z nim rachunki. Polityka – byłego już – prezydenta Rodriga Duterte polegająca na antynarkotykowych czystkach wiązała się z wszechobecnym strachem. Głównym tematem filmu Diaza wydaje się właśnie anatomia strachu, który sprawia, że społeczeństwo filipińskie jest coraz bardziej podzielone. Człowiek nie ma jednak wyboru – może być niemym świadkiem albo ofiarą.
(właśc. Lavrente Indico Diaz) Urodził się na Filipinach w 1958 roku, studiował w filipińskim Mowelfund Film Institute. Zajmuje się nie tylko reżyserią, lecz także pisaniem scenariuszy i produkcją, jest autorem zdjęć i muzyki. Ponadto bywa aktorem i pisze poezje. Nagradzany na wielu światowych festiwalach, dał się poznać jako twórca wielogodzinnych dzieł złożonych z długich statycznych ujęć. W 2016 roku jego Kobieta, która odeszła wygrała festiwal w Wenecji.
2008 Melancholia
2011 Siglo ng pagluluwal / Century of Birthing
2012 Florentina Hubaldo, CTE
2013 Norte, koniec historii / Norte, hangganan ng kasaysayan / North, the End of History
2014 Z tego, co było, po tym, co było / Mula sa kung ano ang noon / From What Is Before
2016 Kobieta, która odeszła / Ang babaeng humayo / The Woman Who Left
2018 Sezon diabła / Ang panahon ng halimaw / Season of the Devil
2020 Rodzaj, zwierzę / Lahi, hayop / Genus Pan