Film Jorge Crameza składa się z obrazów zarejestrowanych na planie filmowym przez ekipę techniczną przed właściwym ujęciem. Tu nic nie jest dziełem przypadku – ustawienie świateł, aktorów, scenografii, ruch kamery, wszystko wymaga prób. Reżyser relacjonuje ten niewidoczny zwykle proces. Stawia obserwację nad dramaturgię, bo to, co go najbardziej interesuje, rozgrywa się właśnie tam, w obecności, która jeszcze „nie gra roli”, ale się do niej przygotowuje. Zdjęcia zarejestrowane przez „techniczną” kamerę pochodzą z dwóch planów filmowych. Jednym z nich jest Em segunda mão Catariny Ruivo, film, w którym po raz ostatni oglądamy portugalskiego aktora Pedra Hestnesa (1962-2011). Znany z niezapomnianych ról m.in. w Krwi i Domu z lawy Pedra Costy (retrospektywa 18. NH) i z Xaviera Manuela Mozosa (w programie tegorocznej sekcji Focus na Portugalię), był aktorską muzą pokolenia tworzącego nowe kino portugalskie na przełomie lat 80. i 90. Zaledwie dwa miesiące przed śmiercią został u niego zdiagnozowany nowotwór. Występ w Em segunda mão stał się jego prywatnym i zawodowym testamentem.
Urodził się w 1963 roku w Angoli. Studiował dziennikarstwo, pracował w portugalskim archiwum filmowym i jako krytyk. Od 1997 roku występował jako asystent reżysera przy filmach m.in. Wernera Schroetera czy João Cesara Monteiro. Nakręcił kilka filmów krótkometrażowych, a w 2006 roku wyreżyserował swój pierwszy film pełnometrażowy O Capacete Dourado, który był pokazywany w konkursie festiwalu w Locarno.
1994 Desvio (short)
2002 Venus Velvet (short)
2006 O Capacete Dourado / The Golden Helmet
2010 Na Escola / At School (short)
2017 Amor Amor
2018 Przedpokój / Antecâmara / Anteroom
2018 Actos de Cinema