Opowieść o seksualności, władzy i patriarchacie, nagrodzona Złotym Lampartem dla najlepszego filmu na zeszłorocznym festiwalu w Locarno. Jej główną bohaterką jest mieszkająca w Rio de Janeiro Simone – czarnoskóra studentka prawa, która na co dzień wspiera kobiety będące ofiarami męskiej przemocy. Wieczorami i nocami sama zaś, na własnych zasadach, odkrywa swoje różne erotyczne oblicza. Bada granice między bólem a przyjemnością, poddając się coraz bardziej ryzykownym i ekstremalnym próbom. Najnowsze dzieło cenionej brazylijskiej reżyserki Júlii Murat jest filmem odważnym i przewrotnym. Prowokuje do wielu pytań, skłaniając do refleksji m.in. nad cielesnością i spojrzeniem jako narzędziem wyzwolenia (bądź zniewolenia) osobistego, społecznego i politycznego. Stanowi też mocny komentarz na temat kolonialnej i niewolniczej przeszłości oraz rozedrganej i złożonej współczesności Brazylii – kraju, w którym poziom przemocy wobec kobiet należy do najwyższych na świecie, a głęboko zakorzenione podziały rasowe i klasowe są na każdym kroku obecne.
Brazylijska reżyserka i scenarzystka urodzona w 1979 roku w Rio de Janeiro. Ukończyła studia graficzne na Uniwersytecie Federalnym w Rio i scenariopisarstwo w Szkole Filmowej im. Darcy’ego Ribeiro. Ma na koncie m.in. produkcje krótkometrażowe, wideoinstalacje i filmy reklamowe. Jej pełnometrażowy debiut, dokumentalny film drogi Dia dos pais, miał swoją premierę na Cinéma du Réel. Z kolei pierwsza fabuła Murat, poetyckie Opowieści, które żyją tylko w pamięci, była pokazywana premierowo w Wenecji, a potem trafiła na wiele innych festiwali – m.in. w San Sebastián, Toronto i Rotterdamie. Głośny dramat Pendular był prezentowany m.in. na Berlinale, gdzie zdobył nagrodę FIPRESCI.
2004 Ausência / Absence (short)
2008 Dia dos Pais / Father’s Day
2011 Opowieści, które żyją tylko w pamięci / Histórias que Só Existem Quando Lembradas / Stories Only Exist When Remembered
2017 Pendular
2017 Operações de garantia da lei e da ordem / Law and orden assurance operations
2022 Zasada 34 / Regra 34 / Rule 34